Askersund är Årets nyföretagarkommun 2017

Askersund har utsetts till Sveriges bästa kommun för nya företagare. I sin motivering lyfter juryn fram Askersunds långsiktiga arbete för att skapa ett blomstrande näringsliv. Prissumman, 100 000 kronor ur Vismafonden, delas ut på mässan Eget Företag i dag.

– Sverige behöver ett aktivt nyföretagande för att må bra. Kommuner som Askersund, som satsar på att få fler att välja småföretagslivet, förtjänar all uppmärksamhet och respekt, säger Daniel de Sousa, vd för Visma Spcs.

Åtta kommuner var nominerade till Årets nyföretagarkommun 2017: Vaxholm, Varberg, Kävlinge, Strängnäs, Sotenäs, Askersund, Leksand och Kiruna. Priset delas ut för trettonde året i rad och är instiftat av Visma och NyföretagarCentrum.

Kommunerna har nominerats utifrån hur många nya företag som startats per tusen invånare från nyårsdagen 2016 till den sista juni 2017. Dessutom har juryn med representanter från Visma och NyföretagarCentrum bedömt hur kommunerna hjälper och stöttar lokala entreprenörer att starta nya företag.

Prissumman på 100 000 kronor delas ut under tre års tid till lokala organisationer eller initiativ. Vad pengarna ska användas till bestämmer vinnarkommunen i samråd med instiftarna. Prissumman kommer ur Vismafonden och har tidigare bland annat använts till nyföretagande med inriktning på ungdomar och utrikesfödda.

– Andra kommuner kan lära av Askersund att tänka långsiktigt. Det börjar redan i skolan med företagande inom ramen för Ung Företagsamhet, och fortsätter med ett aktivt samarbete med NyföretagarCentrum, säger Daniel de Sousa.

Juryns motivering:
”Årets nyföretagarkommun 2017 visar att långsiktigt arbete lönar sig. Redan 2016 var Askersunds kommun aktuell för utmärkelsen efter en snabb tillväxtresa. Med årets nominering fick vi ett kvitto på att det inte var tillfälligheter, utan resultatet av en medveten satsning på ett blomstrande näringsliv. Resultatet av ett arbete som börjar redan i skolan, samverkan i näringslivsråd och satsning på en levande kommun. Askersund har valt ett vinnande koncept som uppmuntrar nyföretagande och småföretagsliv – något som bidrar till fler jobbskapare och tillväxt.”

För mer information, kontakta gärna:
Daniel de Sousa, vd Visma Spcs, 070-335 86 84, daniel.de.sousa@visma.com
Mats Evergren, marknadschef NyföretagarCentrum, 070-814 44 04, mats.evergren@nyforetagarcentrum.se
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, Boo.gunnarson@visma.com

Fakta: Tidigare vinnare:
I fjol utsågs Östersund till Årets nyföretagarkommun. Tidigare vinnare är Strängnäs 2005, Helsingborg 2006, Gnosjö 2007, Norrtälje 2008, Åre och Strömstad 2009, Enköping 2010, Vara 2011, Sigtuna 2012, Uppvidinge 2013, Simrishamn 2014 och Ystad 2015.

• nyföretagande

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 760 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 6 600 anställda och omsatte 7 855 miljoner norska kronor 2016.