Bolag inom Visma tillsätter ny VD - rekryterar från Apotek Hjärtat

Petter Sundberg rekryteras till det Visma Retail-ägda bolaget Abalon AB och tillträder rollen som VD senare i år. Han kommer närmast från Apotek Hjärtat som IT-chef och har flerårig erfarenhet inom detaljhandeln och apoteksbranschen. Fokus kommer ligga på att vidareutveckla Abalons erbjudande inom kundlojalitet, relevans och kundinsikt.

– Efter att ha varit på beställarsidan som kund till Visma Retail har jag mycket gott förtroende för bolaget och har även sett den höga tillväxttakt som Visma har. Det glädjer mig att jag nu får möjligheten att vara med på med den spännande resa som Abalon har framför sig, säger Petter Sundberg, tillträdande VD på Abalon.

Fokus på affärsnytta i digitaliseringens framfart
Digitaliseringens framfart hos konsumenterna gör det högaktuellt för detaljister att följa, förstå och förutse konsumenternas behov inför nästa köp. Det krävs effektiva verktyg som stöd i arbetet med kundinsikt som kan säkerställa att rätt budskap och relevanta erbjudanden når konsumenterna. Abalons spetskompetens består av att hjälpa detaljister att stimulera kundlojalitet genom kundinsikt och lojalitetsprogram, som i sin tur bidrar till affärsnytta.

Många års erfarenhet
Petter Sundberg har mångårig erfarenhet av den svenska detaljhandeln och apoteksbranschen. Han kommer senast från rollen som CIO på Apotek Hjärtat med ansvar för företagets IT-verksamhet och tjänsteutveckling. Där har han bland annat haft en nyckelroll i företagets digitalisering samt ansvarat för flera större förändringsprojekt inom logistik, CRM och e-handel. Dessförinnan har han arbetat som managementkonsult, med fokus på detaljhandel, telekom och IT-outsourcing.

– Petter Sundbergs bakgrund matchar precis den profil som vi vill ska driva Abalons verksamhet framåt. Han är kundnära, innovativ och har rätt attityd för att ta företaget till en ny nivå och stärka positionen på marknaden, säger Peter Fischer, Divisionsdirektör på Visma Retail.

– Rekryteringen ska också ses som en del av Visma Retails strategiska satsning på kundlojalitetslösningar både i och utanför Norden. Med bred erfarenhet från detaljhandeln och en djup kompetens inom lösningar för kundlojalitet och kundinsikt är vår ambition att fortsatt vara ledande på marknaden, fortsätter Peter Fischer.

Abalons nuvarande VD Andreas Schäfers, som också är VD för Visma Retail AB, sitter kvar i styrelsen för Abalon AB, och fortsätter sin roll som VD för Visma Retail AB.

För mer information kontakta
Peter Fischer, Divisionsdirektör för Visma Retail, 070 350 61 16, peter.fischer@visma.com
Andreas Schäfers, vd för Visma Retail AB och styrelsemedlem i Abalon AB, 073 558 39 94 andreas.schafers@visma.com

Om Abalon
Abalon AB grundades 1988 och är en av de marknadsledande leverantörerna i Norden inom kundutveckling och lojalitet, och ingår i Visma-koncernen hos Visma Retail sedan årsskiftet 2015/2016. Abalons lojalitetslösningar hanterar åtta miljoner nordiska konsumenter, 1 500 butiker samt e-handel, där det exempelvis hanteras fler än två miljoner medlemmar hos en av kunderna.