Dämpad minskning för nyföretagandet i februari

Registreringen av nya företag minskade med 6,8 procent i februari i år jämfört med motsvarande månad förra året. Det visar färsk statistik som Visma sammanställt från Bolagsverket. I januari var minskningen 10,5 procent.

– Det är självfallet inte bra att nyföretagandet minskar. I februari ser vi trots allt en dämpning av en långvarig nedgång. Det gör att vi kan se möjligheter till en bättre utveckling de närmaste månaderna, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.

Positivt för aktiebolagen
I de fyra vanligaste företagsformerna – aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag – registrerades 6 035 nya företag i februari 2013 jämfört med 6 472 i februari 2012. Registreringen av nya aktiebolag minskade något mindre, med 5,4 procent.

Under årets båda första månader har nyregistreringarna minskat med totalt 8,8 procent, från 13 728 förra året till 12 526 i år. De tre storstäderna har något bättre siffror än landet i övrigt. I februari var deras samlade minskning 5,2 procent och sedan årsskiftet ligger de på 6,1 procents minskning.

Fyra län utan minus
I februari minskade nyföretagandet i alla län utom fyra. Gotland och Kalmar län hade oförändrade siffror, medan Örebro län noterade en ökning med 2,8 procent och Södermanland med 1,4 procent.

Om man enbart tittar på den allt vanligare företagsformen, aktiebolag, noterades ökningar i fem län i februari: Gotland (+50 procent), Örebro län (+25,3 procent), Jämtland (+19,1 procent), Kalmar län (+14 procent) och Västmanland (+5,5 procent).

• I den bifogade pdf-filen finns komplett, länsvis statistik för februari.

Lars Fredell, pressansvarig hos Visma, 0708-39 69 25
Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs AB, 0470-70 60 39