Daniel de Sousa ny vd på Visma Spcs

I dag tillträder Daniel de Sousa som ny vd på Visma Spcs. Daniel de Sousa kommer senast från Visma Commerce där han varit vd de senaste sju åren. Visma Spcs startades 1984 av Rolf Dahlberg, som valde att gå vidare tidigare i år.

– Visma Spcs underlättar redan nu vardagen för hundratusentals småföretagare varje dag. Min vision är att vi ska driva utvecklingen mot att Sverige ska få ett småföretagarklimat i världsklass. Jag ser fram emot att få vara med på den resan, säger Daniel de Sousa.

Daniel de Sousa har arbetat med frågor kring offentlig sektor i 15 år inom Visma Commerce, tidigare Opic, som köptes upp av Visma år 2010. Under de senaste sju åren som vd har Daniel de Sousa drivit frågan om hur den offentliga marknaden kan utvecklas vad gäller konkurrens, anti-korruption och digitalisering.

Tidigare vd Rolf Dahlberg startade 1984 Scandinavian PC System. Företaget köptes 2001 upp av Vismakoncernen och bytte namn till Visma Spcs. I dag har företaget 450 anställda och mer än hälften av Sveriges småföretagare använder bokföringsprogram från Visma Spcs. Över 95 procent av kunderna är företag med färre än fem anställda.

– Den enskilt största utmaningen under de kommande åren är att få fler företagare att se möjligheterna med att använda helt internetbaserade tjänster. Jag är övertygad om att alla företag kommer att arbeta i molnet i framtiden, säger Daniel de Sousa.

Under 2014 omsatte Visma Spcs 589 miljoner kronor, en ökning med 50 miljoner kronor. Visma Spcs är Sveriges största leverantör av ekonomiprogram och internetlösningar till företag och redovisningsbranschen. Företaget har en marknadsandel på 55 procent och tillväxten sker i dag främst inom webbaserade lösningar.

Boo Gunnarson, presskontakt Visma Spcs, 070-872 72 32
Daniel de Sousa, vd Visma Spcs, 070-335 86 84