Hälften saknar full koll på lönebeskedet

En ny undersökning av Visma som Sifo genomfört, visar att löntagare har stor tilltro till arbetsgivarens lönefunktion. Hälften av alla som får lön kontrollerar nämligen inte hela beskedet och en av nio läser det inte alls.

– Den mänskliga faktorn är en god anledning att alltid läsa igenom lönebeskedet. Arbetsgivare som ger sina anställda möjligheten att se lönebeskedet i en mobilapp gör det enkelt för dem att granska uppgifterna var och när det passar dem, säger Sofia Gerstenfeld, vd för Visma Enterprise.

Traktamenten, kompensation för vård av barn och uttag av semesterdagar är bara några av alla uppgifter som du bör se över. Det är viktigt för att inte gå miste om ersättning eller bli återbetalningsskyldig. Trots det, visar en ny undersökning från Visma att endast 48 procent av alla svenska löntagare granskar hela lönebeskedet. Och var nionde person kontrollerar inte sitt lönebesked alls.

– Digitala lönebesked är framtiden. De gör det enkelt att revidera och lagra informationen. Samtidigt sparar löneavdelningen mycket tid när de inte behöver skriva ut och kuvertera papper, vilket också gynnar miljön, säger Sofia Gerstenfeld.

Statistik: Så kontrollerar svenska löntagare sina lönebesked

Kontrollerar du ditt lönebesked?
Ja, jag kontrollerar allt innehåll 48 %
Ja, jag kontrollerar vissa delar 32 %
Jag kontrollerar endast vad jag får utbetalt 8 %
Nej 11 %
Vet ej 1 %

Om undersökningen
Den statistiska undersökningen genomfördes på uppdrag av Visma i samarbete med Kantar Sifo under oktober 2016 med 1 253 respondenter, enbart förvärvsarbetande och i åldrarna 18-65 år.

För mer information kontakta
Sofia Gerstenfeld, vd för Visma Enterprise, 010-141 15 01, sofia.gerstenfeld@visma.com