Kraftig nedgång för antalet offentliga upphandlingar

Antalet upphandlingar minskade med sju procent i Sverige under 2014 visar Vismas Upphandlingsbarometer. Årets barometer toppas av Kalmar län, Kronoberg och Norrbotten, som petade ner Jämtlands län från förstaplatsen. Totalt sett publicerades offentliga upphandlingar till ett uppskattat värde av över 600 miljarder kronor i Sverige.

– Nedgången beror huvudsakligen på att gränsen för direktupphandlingar höjdes förra året, säger Daniel de Sousa, vd för Visma Commerce.

Under 2014 publicerades 18 533 unika offentliga upphandlingar i Sverige, en minskning med sju procent jämfört med året innan. Det uppskattade värdet på upphandlingarna i landet ligger fortsatt på över 600 miljarder kronor, vilket tyder på att upphandlingarna blivit större.

Kalmar län, Kronoberg och Norrbotten är bäst i landet på upphandlingar
När man väger samman antal upphandlingar per 100 000 invånare, genomsnittligt antal anbudsgivare per upphandling och andelen överprövningar hamnar Kalmar län, Kronoberg och Norrbotten på en delad topplacering. Förra året var Jämtlands län i topp. I botten finns Örebro län, Halland och Dalarna.

– Två av tre län från Småland återfinns i toppen. Det tyder på att det finns ett sunt upphandlingsklimat i regionen, med många upphandlingar och anbudslämnare samt relativt få överprövningar, säger Daniel de Sousa.

Trots att de möjliga uppdragen omfattar stora summor varje år deltog bara 4,4 företag i genomsnitt per upphandling under 2014, vilket är en minskning från 4,7 jämfört med föregående år. Bäst i landet var företagarna i Sörmland, där deltog i snitt 5,2 anbudsgivare per upphandling.

Upphandlingsbarometern i korthet:

• Flest antal upphandlingar per 100 000 invånare hade Norrbottens län med 341 stycken.
  • Flest antal anbudsgivare i genomsnitt hade Sörmland där 5,2 företag i genomsnitt deltog i varje upphandling.
  • Minst andel överprövningar hade Blekinge där endast 4,5 procent av upphandlingarna överprövades.

Länsrankning: Vismas Upphandlingsbarometer 2014

Halland1911
Örebro län2119

Fakta om Vismas Upphandlingsbarometer
Vismas Upphandlingsbarometer rankar alla län baserat på antal upphandlingar per 100 000 invånare, hur många som lämnar anbud i genomsnitt per län samt andelen överprövningar per län. Statistiken kommer från Visma Opic, som är landets mest kompletta, sökbara databas för upphandlingar. Den redovisade statistiken omfattar samtliga offentliga upphandlingar som publicerades i Sverige under 2014 och sammanfattas i den bifogade bilagan. Vismas Upphandlingsbarometer publiceras årligen.

Fakta om offentliga upphandlingar
Allt som inhandlas till offentlig sektor, från pennor till byggande av nya bostäder, ska upphandlas. Syftet med offentlig upphandling är att använda skattepengar effektivt och motverka korruption samtidigt som alla företag i Sverige får samma villkor att tävla om samhällets inköp.
Offentliga upphandlingar regleras av lagen om offentlig upphandling samt lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster. Alla pågående offentliga upphandlingar uppdelade per län och bransch finns tillgängliga i Vismas verktyg för bevakning av upphandlingar.

Bilagor, se bifogad pdf-version av nyheten:

• Länsrankning: Vismas Upphandlingsbarometer 2014
  • Fem tips för att vinna upphandlingar
  • Upphandlingens historia i Sverige

Daniel de Sousa, vd för Visma Commerce, 070-335 86 84, daniel.de.sousa@visma.com
Alexander Runsbech, Executive Support Manager Visma Commerce, 070-363 57 61