Miljön prioriteras ner av landets småföretagare

Färre än varannan småföretagare, 45 procent, tar hänsyn till miljöpåverkan när de gör inköp. Ännu färre har en miljöpolicy för företaget. Det visar Vismas Affärsbarometer, som bygger på en enkät bland 900 små och medelstora företag.

– Småföretagarna utgör majoriteten av Sveriges näringsliv och tillsammans kan de göra stor skillnad genom att ställa högre krav på miljöhänsyn,säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage som genomfört undersökningen.

Miljöhänsyn lägst prioriterat vid inköp
Vismas Affärsbarometer visar att 45 procent av småföretagarna anser sig ta hänsyn till miljön när de gör inköp till företaget, vilket är en ökning sedan 2013 med 10 procentenheter då motsvarande siffra var 35. Men miljöhänsyn hamnar ändå sist på listan när småföretagarna får välja vilka kriterier som är viktigast när de gör inköp till företaget – endast 5 procent värderar miljöhänsyn högst.

Lägre pris och större tillgång på miljöanpassade produkter, samt krav från myndigheter är de faktorer som skulle få flest småföretagare att prioritera miljöpåverkan högre.

– Det är tydligt att det finns en positiv attityd till att ta hänsyn till miljön men det prioriteras ändå lågt när företagarna gör sina inköp. Företagarnas vilja är viktig, och vi behöver ta tillvara på den, säger Henrik Salwén.

Få småföretag har en miljöpolicy
Endast fyra av tio småföretagare, 40 procent, har en nedskriven miljöpolicy. Bland dessa har färre än hälften satt upp konkreta mål för företagets miljöarbete. Bara 7 procent av småföretagarna känner till att riksdagen beslutat om 16 miljökvalitetsmål som kan användas i miljöarbetet.

– Som småföretagare kan det vara svårt att lägga tiden som krävs för att sätta upp tydliga miljömål och det är inte alltid lätt att se hur ens egen verksamhet påverkar miljön i stort. Här finns stora möjligheter för myndigheter och organisationer att sprida mer kunskap om miljöarbete hos företagarna, säger Henrik Salwén.

Vismas Affärsbarometer bygger på en enkät som besvarats av 913 små och medelstora svenska företag mellan 5 och 14 oktober 2015. Enkäten har genomförts sedan 2011 detta är tionde gången barometern tas fram. Den bifogade grafiken visar hur synen på miljöfrågorna har bedömts vid de senaste undersökningstillfällena.

: visma.se/affarsbarometern

För mer information, kontaktaHenrik Salwén, vd för Visma Advantage, 070-816 66 11, henrik.salwen@visma.com
Om du vill komma i kontakt med deltagare i undersökningen för intervjuer på lokal eller regional nivå, kontakta Ramona Johansson, Visma Advantage, 010-141 29 15, ramona.johansson@visma.com