Ny teknik ger Visma försprång på webben

Avendo eEkonomi, Vismas nya småföretagarprogram för fakturering, bokföring och banktjänster över internet, är byggd på Microsofts Silverlight. På den svenska marknaden blir Avendo eEkonomi därmed den första breda Silverlight-produkten.

– Med Silverlight som teknisk plattform har vi kunnat bygga en applikation som för det första inte är beroende av vilken dator användaren har. Avendo eEkonomi fungerar lika bra på en Mac- som på en Windowsdator, säger Rolf Dahlberg, vd i Visma Spcs.

– För det andra har vi kunnat förverkliga helt nya lösningar för att företagaren ska kunna arbeta maximalt effektivt och smidigt. I och med att vi fullt ut utnyttjar den senaste tekniken kan vi hjälpa landets småföretagare att automatisera bort bokföringsspökena.

Kraftfull plattform
Silverlight är en kraftfull plattform som bland annat ger utvecklarna möjlighet att skapa snabba, interaktiva flöden. I Avendo eEkonomi från Visma är grafiska presentationer i realtid av exempelvis likviditeten i företaget en sådan funktion.

Om företagaren till exempel skriver en faktura matchas beloppet mot övriga tillgångar och skulder. Med kopplingen till internetbanken uppdateras sedan in- och utgående betalningar utan att man behöver lyfta ett extra finger.

– Samarbetet med Visma kommer att bidra till att ännu fler datoranvändare får del av fördelarna med Silverlight, säger André Henriksson, ansvarig för utvecklingspartners hos Microsoft. Särskilt spännande är det dessutom att Visma nu lanserar det första ekonomiprogrammet i bred skala på Silverlight-plattformen i Sverige.

Se filmen och läs mer om Visma Avendo eEkonomi på www.vismaspcs.se!

Rolf Dahlberg, vd Visma Spcs, 0705-20 01 30, rolf.dahlberg@visma.se
Tommy Karlsson, systemansvarig Visma Spcs, 0470-70 60 43, tommy.karlsson@visma.se
André Henriksson, partneransvarig Microsoft, 0734-08 32 38, andre.henriksson@microsoft.com

• ekonomilösningar
  • internetbokföring

Visma ger små och stora företag, handel, offentlig verksamhet, organisationer och föreningar effektiva lösningar för ekonomisk administration och verksamhetsstyrning. Vismakoncernen har 3.500 anställda i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Holland och Rumänien. I Sverige sysselsätts 1.000 personer.