Nyföretagandet tog semester

Blivande entreprenörer tog vara på rekordvädret i juli i stället för att starta företag. Därmed minskade registreringen av nya företag med drygt fyra procent jämfört med juli månad förra året. Det visar statistik som Visma sammanställt från Bolagsverket.

I juli 2014 registrerades 3 216 nya företag. Det ska jämföras med 3 363 nya företag motsvarande månad förra året, en minskning med 4,4 procent.

Alltid lågtryck i juli
Semestermånaden juli har genomgående den lägsta aktiviteten när det gäller nyföretagande. Årets juliregistreringar hamnar på femte plats i den jämförbara statistik som finns sedan 1994.

Räknat från årsskiftet ligger nedgången i nyföretagandet på måttliga 0,7 procent jämfört med förra året. Beskedliga minskningar fyra månader och goda ökningar under tre månader gör att årets utveckling totalt sett följer fjolårets. 35 193 företag har registrerats i år mot 35 452 i fjol.

Plus i norr, minus i söder
Norrbotten hade den största ökningen under juli med ett plus på hela 53,2 procent. Även räknat sedan årsskiftet går Norrbotten bäst i landet med en ökning på 8,8 procent jämfört med i fjol. Västmanland skuggar med en ökning på 8,6 procent.

De största minskningarna i juli hade Kalmar län (-35,7 procent) och Blekinge (-25,7). Sedan årets början har Kalmar län sällskap av Kronobergs län när det gäller störst antal minskade registreringar.

Svagt i storstäderna
De tre största kommunerna hade samtliga minus i juli. Stockholm, som brukar betraktas som motorn i landets entreprenörskap, fick ett minus på 3,6 procent i juli mot plus 0,3 procent sedan årets början. Göteborg gick minus 4,6 procent i juli, men går plus 4,5 procent hittills i år. Malmö tappade 11,3 procents nyföretagande i juli och står på minus 5,4 procent i år.

Om nyregistreringarna
I nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna; aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Många enskilda näringsidkare är enbart registrerade hos Skatteverket och finns då inte med i Bolagsverkets statistik.

2014 femma i julitoppen
De högsta noteringarna när det gäller antalet registrerade företag under juli månad:

2012:  3 544
2011:  3 457