Ökad digitaliseringstakt i Sverige - men fortfarande lång väg kvar

Vismas Digitaliseringsindex mäter hur långt svenska företag och offentlig sektor har kommit med digitaliseringen av de vanligaste ekonomiska processerna. Årets index når 48,2 procent, vilket är en ökning med 7,3 procentenheter jämfört med förra året. Därmed har digitaliseringstakten ökat jämfört med perioden 2016 till 2017, men över hälften av viktiga processer återstår fortfarande att digitalisera. Statistiken baseras på en undersökning bland 600 vd:ar, ekonomi- samt it-chefer i större bolag och organisationer, genomförd av Visma.

– Eftersom digitalisering hjälper till att effektivisera företag och organisationer är det viktigt att övervinna eventuella hinder och snabbt komma med på tåget. Det finns mycket tid och resurser för verksamheter att spara. Ett stort steg mot digitalisering är att automatisera ekonomiska och administrativa processer. På så sätt kan företagen frigöra tid för ekonomiavdelningarna så de resurserna kan fokusera på det som driver bolaget framåt, säger Carola Lissel, vd för Visma Software.

Attestering av fakturor och tidrapportering är fortfarande de områden där företag och offentlig sektor har kommit längst med sin digitalisering. Där ligger den digitaliseringsgraden omkring 70 procent. Betydligt sämre placerar sig inkommande fakturor och reseräkningar, där siffran som mest når 36,4 procent.

– Det är glädjande att se att digitaliseringsindexet ökar för tredje året i rad, men en ökning på 10,5 procentenheter över tre år är för långsamt tempo om man vill vara konkurrenskraftig idag och i framtiden. De flesta av dessa sju processer är enkla att automatisera och sparar in mycket arbetstid, säger Carola Lissel.

Ranking Grad av digitalisering bland svenska organisationer per funktion 2018 2017 2016
1 Digitaliserat attestflöde 72,4 61,4 56,8
2 Tidrapportering till lön 67,1 60,4 56,5
3 Utgående fakturor 48,3 37,2 30,9
4 Automatisk betalning från betalningsförslag 43,4 42,7 45,6
5 Automatiskt uppdaterade nyckeltal 43,4 30,8 29,7
6 Inkommande fakturor 36,4 28,2 22,6
7 Reseräkning till lön 32,0 25,7 22,0

Vismas Digitaliseringsindex (median) 48,2 40,9 37,7

Enhet: procent

Om Vismas Digitaliseringsindex 2018
Vismas Digitaliseringsindex mäter graden av digitalisering och automatisering av ekonomiska och administrativa processer i både privat och offentlig sektor. Resultatet baseras på en kvantitativ undersökning genomförd under våren 2018 med 612 svarande vd:ar, ekonomi- samt it-chefer i företag och kommuner med mer än 25 anställda, vilket gör undersökningen till den största i sitt slag. Respondenterna fick gradera på en skala noll till 100 procent hur digitala och automatiserade de anser sina organisationer vara avseende sju frågor om centrala ekonomiska och administrativa processer. Undersökningen genomfördes första gången 2016.

Hela rapporten finns att ladda ner på visma.se/digitaliseringsindex

Carola Lissel, vd för Visma Software, 070-426 61 16, carola.lissel@visma.se
Niclas Nässlander, marknadschef för Visma Software, 072-561 27 69, niclas.nasslander@visma.com

• almedalen
  • visma
  • undersökning
  • digitalisering

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 800 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster. Koncernen har fler än 7 000 anställda och omsatte 9 146 miljoner norska kronor 2017.

Carola Lissel

Strategy Director Visma Sverige 010-141 27 57