Offentlig sektor mer digitaliserad än svenska företag

Offentlig sektor har fortfarande kommit längre än svenska företag när det kommer till digitalisering av ekonomiska och administrativa processer. Det visar Vismas Digitaliseringsindex 2017 som baseras på en undersökning bland närmare 900 vd:ar och ekonomichefer i större bolag och organisationer. Medan offentlig sektor når ett index på 48,3 procent så hamnar Sveriges företag på 40,2 procent, hela åtta procentenheter lägre.

– Offentlig sektor är fortfarande loket i digitaliseringen när det kommer till att automatisera ekonomiska processer. Med ett stort administrativt maskineri kan de snabbt se stora tidsmässiga vinningar och kostnadsbesparingar. Men vinstdrivande företag har minst lika mycket att vinna på att öka takten på området, säger Carola Lissel, vd för Visma Software.

Offentlig sektor har en högre digitaliseringsgrad inom sex av de sju processer som undersökts. Allra längst i digitaliseringen har de kommit inom tidrapportering, attestflöden samt inkommande fakturor. Bland svenska företag toppar också tidrapportering och attestflöden listan, men vad gäller inkommande fakturor har man inte alls kommit lika långt som offentlig sektor. Där mäter index 23,4 procent för företag och 48,2 procent i offentlig sektor.

– Att digitalisera fakturahanteringen är en relativt enkel och kostnadseffektiv åtgärd på digitaliseringsresan, som både sparar tid och minskar risken för felaktigheter. Dessutom behöver även företag börja anpassa sig till den lag som träder i kraft 2019, som gör det obligatoriskt för offentlig sektor att enbart ta emot fakturor som e-fakturor, säger Carola Lissel.

Vismas Digitaliseringsindex 2017
Ranking: Grad av digitalisering (i procent) bland svenska organisationer, i privat respektive offentlig sektor.

Privat sektor Offentlig sektor
Inkommande fakturor 23,4 48,2
Utgående fakturor 36,2 39,4
Automatisk betalning från betalningsförslag 44,2 43,9
Reseräkning till lön 25,3 29,3
Tidrapportering till lön 60,5 71,2
Attestflöde 59,6 73,6
Automatiskt uppdaterade nyckeltal 32,2 32,2
Total: Vismas Digitaliseringsindex 40,2 48,3

Om Vismas Digitaliseringsindex 2017
Vismas Digitaliseringsindex mäter graden av digitalisering och automatisering av ekonomiska och administrativa processer i både privat och offentlig sektor. Resultatet baseras på en kvantitativ undersökning genomförd under sommaren 2017 med 898 svarande vd:ar och ekonomichefer i företag och kommuner med mer än 25 anställda, vilket gör undersökningen till den största i sitt slag. Respondenterna fick gradera på en skala noll till 100 procent hur digitala och automatiserade de anser sina organisationer vara avseende sju frågor om centrala ekonomiska och administrativa processer. Undersökningen genomfördes första gången 2016.

Hela rapporten finns att ladda ner på visma.se/digitaliseringsindex.

Carola Lissel, vd för Visma Software, 070-426 61 16, carola.lissel@visma.se