Sex av tio småföretagare jobbar mer än 40 timmar i veckan

Semestern är slut för de allra flesta – och för landets småföretagare väntar ännu ett år av långa arbetsveckor. Sex av tio småföretagare arbetar mer än 40 timmar i veckan, visar ny statistik från Visma.

– Småföretagarnas arbetstider fortsätter att ligga på en hög nivå. Har företaget anställda går det att delegera uppgifter, men många har inte det utan får själva vara såväl vd som försäljningschef, marknadschef och ekonomiansvarig, säger Boo Gunnarson, Visma Spcs företagarexpert.

Vismas undersökning bland småföretagare visar att det vanligaste är en jobbvecka på mellan 46 och 50 timmar. Var femte tillfrågad lägger ned så mycket arbete under en genomsnittlig vecka. Var tionde småföretagare, 9 procent, uppger att de arbetar mer än 60 timmar varje vecka. Bara fyra av tio, 41 procent, jobbar 40 timmar i veckan eller mindre

Landets småföretagare tar även ut kortare semester än många andra, visar samma undersökning. Fyra av tio, 40 procent, tar bara ut två veckors sommarsemester eller mindre. Var femte småföretagare tar bara ledigt någon enstaka dag. Att stycka upp ledigheten är också vanligt.

– Småföretagare jobbar mer än många anställda. Men en långsiktig och lönsam verksamhet kräver att både ledning och personal har balans i livet. Därför behöver även småföretagare ta ledigt ibland, säger Boo Gunnarson.

Småföretagandet fortsätter att vara på uppgång i Sverige. Under första halvåret i år ökade antalet nyregistrerade företag med 11,5 procent jämfört med samma period 2015, som också var ett starkt nyföretagarår.

Små och medelstora företag är Sveriges största samlade arbetsgivare. Mer än 99 procent av Sveriges företag har färre än 49 anställda. I de små och medelstora företagen skapas fyra av fem nya jobb.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes via e-post till cirka 15 000 företag mellan den 2 och 13 juni 2016. 1 018 svarade på frågorna. Den geografiska spridningen av de svarande motsvarar ett statistiskt urval.

Bilagor: Resultat från undersökningen

Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 400 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 7 400 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.