Sex kommuner i Hälsingland i gemensam satsning på HR, lön och bemanning i molnet

Sex kommuner i Hälsingland - Bollnäs, Hudiksvall, Ljusdal, Nordanstig, Ovanåker och Söderhamn - har tillsammans upphandlat en helhetslösning för HR, lön och bemanning. Valet föll på Visma och HR- och lönesystemet Visma Personec P och schema och bemanningssystemet Medvind WFM. Avtalet sträcker sig över tolv år. Syftet är att effektivisera, automatisera och kvalitetssäkra HR- och löneprocesser för sammanlagt 17 500 anställda.

Systembytet är en del av satsningen på gemensamma strategiska frågor mellan Hälsinglands kommuner. Petra Pfeiff, lönechef på gemensam lön Hälsingland, ser många fördelar med ett gemensamt och integrerat system för HR- lön och bemanning.

- Ett gemensamt system ger oss ett enhetligt arbetssätt och kvalitetssäkrade processer. Vi minimerar administrativa uppgifter med digitala lösningar för självservice, säger hon.

I samband med installationen går Hälsingekommunerna över till SaaS, Software as a Service. En långsiktig, säker och ständigt uppdaterad lösning i molnet.

- Inom Visma satsar vi stort på att vidareutveckla våra automatiserade flöden för HR och lön och är glada för att Hälsingekommunerna följer med oss på resan, säger Eleonor Kalin, affärsområdeschef för HRM lösningar till offentlig sektor.

- Behovet av att öka tempot för digitalisering i offentlig sektor är stort. Flera samstämmiga undersökningar visar att Sverige ligger efter många andra länder. Därför är det glädjande att vi ser en tydlig trend i att flera av våra kunder inom offentlig sektor väljer våra molnlösningar och att de upphandlar tillsammans för att få skalfördelar, säger Marie Ceder, VD på Visma PubliTech.

För mer information kontakta gärna

Eleonor Kalin, affärsområdeschef HRM Public på Visma PubliTech
Tfn. 076 128 30 98
Mail. eleonor.kalin@visma.com

• digitalisering
  • visma
  • upphandling
  • affärssystem

---------------------
Visma är en ledande leverantör av affärskritisk programvara, för effektivare och starkare samhällen. Vi förenklar och automatiserar arbetet för företag och organisationer av alla storlekar och därigenom förbättrar vi människors vardag. Med 15 000 anställda, 1 200 000 privata och offentliga kunder i Norden, Benelux, Central-, Östeuropa samt Latinamerika och en omsättning på 2 081 miljoner euro år 2021 är vi engagerade i att göra morgondagen bättre än idag. Besök oss på visma.se.