SPAR-grossisten A.F. Blakemore & Son Limited väljer Visma Retail som helhetsleverantör av IT-lösningar inom detaljhandeln

A.F. Blakemore & Son Limited har valt Visma Retail för att modernisera sin teknologi med innovativa IT-lösningar, som ska hjälpa företaget att växa och på sikt bli mer hållbart. Bolaget äger och driver 295 SPAR-butiker, samt är grossist till ytterligare 780 SPAR-butiker över England och Wales.

౼ Visma Retail var ett av få företag som kunde erbjuda "en sann helhetslösning" för att tillgodose Blakemores behov. Våra tre nyckelkriterier var utöver behovet av en helhetslösning även en engagerad partner och innovativ leverantör med ekonomisk förmåga att ständigt investera i sin produkt. Visma Retail uppfyllde alla dessa kriterier, säger Robert Geere, Chief Information Officer i A.F. Blakemore & Son Limited.

Lösningar som omfattar den snabba utvecklingen av digital detaljhandel
Visma Retail kommer att leverera "Visma Retail Suite" som omfattar centrala processer för huvudkontor, butiks-backoffice samt en plattform för POS (kassa). Detta inkluderar teknik i butik (som självskanning, självutcheckning och mobil POS) och administration i butik (som mobil backoffice, realtidsrapportering och hantering av arbetsflöden).

౼ Visma är en leverantör som visar innovation, men viktigast av allt är att de förstår dagligvaru- och servicehandeln. Framtidens konsument förväntar sig i hög grad en mobil- och teknikbaserad upplevelse av sin närbutik, som självutcheckning. Därför vill vi använda lösningar som redan nu lägger en stabil grund för den snabba digitala utvecklingen och att möjliggöra snabbt införande av digitala lösningar, säger Robert Geere.

౼ Tekniken utvecklas i en exponentiell takt, vilket kräver att detaljisterna är mer flexibla än någonsin. Tiden det tar att identifiera en trend eller ett nytt konsumentbeteende till att vidta åtgärder har förkortats, vilket är anledningen till att Visma erbjuder lösningar som möjliggör för detaljisterna att agera i realtid. Vi är mycket stolta över att kunna erbjuda våra innovativa lösningar till A.F. Blakemore & Son Limited, säger Sven Arnquist, VP International Sales, Visma Retail.

För mer information, kontakta:
Sven Arnquist, VP International Sales, Visma Retail, +46 (0)72-223 49 50, sven.arnquist@visma.com
Robert Geere, CIO, A.F. Blakemore & Son Ltd, +44-7918 361103, rgeere@afblakemore.co.ukOm A.F. Blakemore & Son Ltd:

A.F. Blakemore & Son Ltd grundades 1917 och är ett familjeägt detaljhandel-, grossist- och distributionsföretag för mat och dryck, baserat på Longacres Industrial Estate i Willenhall, West Midlands. Peter Blakemore är den tredje generationen av Blakemore-familjen som leder företaget, som för närvarande sysselsätter över 8 100 personer och omsätter cirka 1,31 miljarder kronor.

Visma Retail hjälper detaljister att framgångsrikt attrahera kunder till sina handelsplatser, öka försäljning genom förbättrad shoppingupplevelse och skapa lojala kunder. Detta genom smart användning av teknik som stödjer nödvändiga processer på alla nivåer. Vi erbjuder kompletta front- och backoffice-lösningar med ett brett utbud av tjänster. Det inkluderar exempelvis: kassasystem och centrala system för butiksdrift, e-handel, lojalitetssystem samt tjänster som projektledning, rådgivning, support, teknisk service och IT-drift.