Storstäderna driver på nyföretagandet

Registreringen av nya företag i Sverige minskade med en knapp procent i oktober jämfört med motsvarande månad i fjol. Landets tre storstäder, som svarar för en tredjedel av nyföretagandet, har en något bättre utveckling. Det visar siffror som Visma sammanställt från Bolagsverket.

I oktober i år registrerades 5 314 nya företag jämfört med 5 346 motsvarande månad 2012. Sedan årsskiftet ligger nyföretagandet på 50 125 registreringar mot 52 011 under perioden januari-oktober i fjol.

Det ska även jämföras med att ungefär ett tusen färre företag avregistrerats hittills i år. 27 788 företag har av olika skäl försvunnit i år jämfört med 28 756 under motsvarande period förra året.

Ökningar i flera län
Kronobergs län och Gotland utmärker sig som enda länen med ökningar under de tio första månaderna i år. Den största minskningen av nyregistreringar sedan årsskiftet svarar Norrbotten för.

Under oktober ökade nyregistreringarna i åtta län. Av de tre storstadskommunerna noterades ökningar både i Malmö och i Göteborg. Sedan början av året är tillbakagången mindre i storstäderna än i landet i övrigt, minus 1,0 procent mot minus 3,6 procent i hela riket.

Fyra företagsformer räknas
I nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna; aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Många enskilda näringsidkare är enbart registrerade hos Skatteverket och finns då inte med i Bolagsverkets statistik. De tre storstäderna svarar för 32 procent, 15 807 företag, av nyregistreringarna i år.

Bilaga: Länsvis statistik över nyföretagandet i oktober och under året.

Lars Fredell, pressansvarig hos Visma, 0708-39 69 25