Trendbrott: Småföretagens miljöhänsyn minskar

Mindre än hälften, 49 procent, av Sveriges småföretagare tar hänsyn till miljön när de gör inköp till företaget. Trenden med stigande miljömedvetenhet är därmed bruten och för första gången pekar utvecklingen nedåt. Det visar Vismas Affärsbarometer, som bygger på en ny undersökning bland 1400 små och medelstora företag.

– Den brutna trenden överraskar verkligen eftersom miljöhänsynen ökat stadigt i våra tidigare undersökningar. Små och medelstora företags miljömedvetenhet är viktig och de har stor miljöpåverkan eftersom de utgör 99 procent av Sveriges alla företag, säger Henrik Salwén, vd på Visma Advantage.

Sjunkande miljöhänsyn även privat
49 procent av företagarna anser sig ta hänsyn till miljön när de gör inköp till företaget. Det är en minskning med tre procentenheter jämfört med vårens undersökning. Samma trendbrott och sjunkande tendens märks när det gäller privata inköp. Här uppger 63 procent att de tar hänsyn till miljön, även det en minskning med ett par procentenheter från i våras.

Miljöpåverkan rankas mindre viktigt
Miljöhänsyn hamnar även sist när småföretagarna rangordnar vilka kriterier som är viktigast vid företagsinköp. 48 procent anser att miljöpåverkan är det minst viktiga kriteriet, en ökning med fem procentenheter sedan förra undersökningen. Men fler än fyra av tio småföretagare menar att lägre pris skulle öka deras miljöhänsyn i frågan.

– Höstens Affärsbarometer visar att miljöhänsyn fortfarande är en prisfråga. Trots att vi har sett en prisutjämning mellan miljöanpassade produkter och övrigt sortiment inom många branscher finns det marknadsandelar att ta för leverantörer som kan pressa priset på miljöprodukter ytterligare, säger Henrik Salwén.

Topplista – det här skulle öka småföretagens miljöhänsyn:
1. Om priset på miljöprodukter var lägre (42 procent)
2. Om det fanns ett bredare utbud av miljöanpassade produkter (13 procent)
3. Om det vore enklare att förstå vilka produkter som är miljövänliga (13 procent)

Vismas Affärsbarometer bygger på en enkät som besvarats av 1 399 små och medelstora svenska företag mellan den 6 och 19 oktober 2016. Enkäten skickades till 29 432 småföretagare över hela landet. Undersökningen har genomförts sedan 2011 och är en indikator på framtidstron bland små och medelstora företag. Detta är tolfte gången barometern tas fram. Den bifogade grafiken visar hur synen på miljöfrågor har bedömts vid de senaste undersökningstillfällena.

Läs mer: visma.se/affarsbarometern

Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, 070-816 66 11, henrik.salwen@visma.com

Om du vill komma i kontakt med deltagare i undersökningen för intervjuer på lokal eller regional nivå, kontakta Per Asplund, Visma Advantage, 010-141 29 18, per.asplund@visma.com