Två av tre småföretagare mer flexibla med digitaliseringen

Två av tre småföretagare i Sverige upplever ett mer flexibelt arbetsliv de senaste åren tack vare nya digitala arbetsverktyg, visar en ny undersökning från Visma. Dessutom uppger fyra av tio att de brukar sköta administrationen från en annan plats än kontoret.

– Som småföretagare kan du numera skicka fakturor, lägga ordrar och bokföra var du än befinner dig. Den ökade flexibiliteten sparar en massa tid, som du i stället kan lägga på familj, vänner och dina intressen, säger Visma Spcs företagarexpert Boo Gunnarson.

Två av tre småföretagare i Vismas undersökning, 65 procent, säger att webbaserade verktyg och tjänster har gjort deras arbetsliv mer flexibelt under de senaste tre åren. Det kan handla om att kommunicera direkt med kunder trots att man inte sitter vid skrivbordet, eller samarbeta med kolleger genom att jobba med samma dokument via nätet.

Många småföretagare tar med sig jobbet från kontoret: Fyra av tio, 37 procent, sköter företagets administration från en annan plats än den ordinarie varje vecka. Var sjunde, 14 procent, svarar att de jobbar så varje dag.

– De små företagen har fått större möjligheter att hitta nya kunder, öka försäljningen och konkurrera med större företag. Eftersom fyra av fem jobb i Sverige skapas i småföretag kommer digitaliseringen av näringslivet att leda till ännu fler nya arbetstillfällen, till nytta för hela samhället, säger Boo Gunnarson.

Med webbaserade system frigörs också arbetstid som annars hade gått till IT-säkerhet och arbete med backuplösningar för att skydda sig mot datorhaverier.

Under det senaste året har var femte småföretagare flyttat system från lokala servrar till molnet, enligt en undersökning som Visma gjorde i somras.

Bilaga: Resultaten som tabell.

För mer information, kontakta gärna:

Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69, johanna.stier@visma.com

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes via e-post till cirka 14 600 företag mellan den 8 och 14 september 2016. 1 100 företagare svarade på frågorna. Det motsvarar en svarsfrekvens på 7,5 procent.

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 400 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 7 400 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.