Var tredje småföretagare saknar säkerhetskopia i molnet

Sverige rankas som tredje bäst i 2017 års EU-index för digitalisering och näst bäst på att använda molnet. Samtidigt visar en undersökning från Visma att en av tre småföretagare i landet inte säkerhetskopierar företagets data och system i molnet.

– Att var tredje småföretagare saknar säkerhetskopior online är allvarligt. Viktig data kan försvinna om datorn kraschar, blir stulen eller om det börjar brinna. Att säkerhetskopiera i molnet är en enkel och väldigt viktig säkerhetsåtgärd för alla företag, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

I början av mars presenterade EU-kommissionen 2017 års index för digital ekonomi och digitalt samhälle (Desi). Sverige hamnar på tredje plats efter Danmark och Finland och får höga poäng på samtliga områden som undersökts. I kategorin som mäter hur bra vi är på att använda oss av molnet hamnar Sverige andra plats.

Samtidigt visar en undersökning från Visma att en av tre småföretagare, 35 procent, inte säkerhetskopierar företagets data och system i molnet. Det innebär att många småföretagare enbart sparar viktig företagsinformation lokalt på sina datorer eller externa hårddiskar. Information som bokföring, fakturor och löner riskerar alltså att försvinna vid till exempel datorhaveri, brand eller stöld.

– Att jobba i molnet eller på webben är både säkrare och smidigare. Du som företagare kan lägga ordrar, fakturera och bokföra när och var det passar dig. Det enda du behöver är internetuppkoppling och en bärbar dator, en surfplatta eller en smart mobiltelefon, säger Boo Gunnarson.

Tidigare undersökningar från Visma visar att fler och fler småföretagare flyttar över sina system till molnet och att många av landets småföretagare har fått ett mer flexibelt arbetsliv tack vare digitala arbetsverktyg och molntjänster.

Bilaga: Resultaten från undersökningen som tabell.

För mer information, kontakta gärna:
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69, johanna.stier@visma.com

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes via e-post till cirka 15 000 företag mellan den 2 och 13 juni 2016. 1 018 svarade på frågorna. Den geografiska spridningen av de svarande motsvarar ett statistiskt urval.

Det här är säkerhetskopior i molnet
Säkerhetskopia i molnet innebär att man ansluter sig och sitt företag till extern server, där företagets data och system sparas, säkerhetskopieras regelbundet och kan nås närsomhelst från flera olika enheter: dator, mobiltelefon och surfplatta. Säkerhet är A och O och de flesta stora leverantörer av molnlösningar investerar stort i just säkerhet.

Om Desi
Desi är ett sammansatt index för att mäta EU-ländernas utveckling mot en digital ekonomi och ett digitalt samhälle. Det för samman ett antal relevanta indikatorer på Europas nuvarande digitala bestämmelser. Desi syftar till att hjälpa EU-länderna att se vilka områden som behöver prioriteras för investeringar och åtgärder, för att skapa en fungerande digital inre marknad, vilket är en av EU-kommissionens viktigaste prioriteringar.

Om molntjänster: Här kan du läsa Vismas guide om molntjänster för företag.

• Företagande

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 500 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 5 500 anställda och omsatte 7 855 miljoner norska kronor 2016.