Vinnarna i Visma Nordic Trophy korade

Den 8 april gick finalloppet i Visma Nordic Trophy, en tävling som inkluderar de fem sista nordiska skidloppen i Visma Ski Classics. Visma delade ut vinstpengar på totalt 35 000 euro till de tre bästa kvinnliga respektive manliga skidåkarna efter målgången i Levi.

Placeringarna i Visma Nordic Trophy beror på hur många poäng åkarna samlar under skidloppen Vasaloppet, Birkebeinerrennet, Årefjällsloppet, Reistadloppet och Ylläs-Levi. De sex bästa åkarna i tävlingen tilldelades totalt 35 000 euro efter säsongens sista längdskidlopp i Ylläs-Levi. Vinnarna bland damerna blev Britta Johansson Norgren, Justyna Kowalczyk och Astrid Øyre Slind. Bland herrarna tog Petter Eliassen, Anders Aukland och Tord Asle Gjerdalen pallplatser.

– Skidåkarna har tävlat sida vid sida fram till det sista loppet i lördags. Vi har sett fram emot att dela ut prispengarna till de bästa åkarna som har tagit hem Visma Nordic Trophy. För att vinna krävs styrka, karaktär, samarbete och att även kunna hantera motgångar under tuffa förhållanden. Det här är egenskaper som vi på Visma också identifierar oss med, säger Øystein Moan, CEO för Visma.

Positiva upplevelser
Det är första säsongen som Visma Nordic Trophy arrangeras under Visma Ski Classics.

– Som titelsponsor av Visma Ski Classics är vi glada över att Visma Nordic Trophy har bidragit med fler positiva upplevelser för åkarna, publiken och anställda. Längdskidåkning passar ihop med vår nordiska identitet, och det har varit spännande att följa åkarna under längdskidåkningsloppen. Vi ser redan fram emot nästa säsong, säger Øystein Moan.

För mer information kontakta
Aase Settevik, Director of Brand & Communications på Visma, +47 920 49 559, aase.settevik@visma.com

Visma Nordic Trophy skidlopp
Vasaloppet, Sverige, 5 mars, 90 km
Birkebeinerrennet, Norge, 18 mars, 54 km
Årefjällsloppet, Sverige, 25 mars, 55 km
Reistadloppet, Norge, 1 april, 50 km
Ylläs-Levi, Finland, 8 april, 67 km

Vinstpengar
1:a plats damer: Britta Johansson Norgren (10 000 EUR)
2:a plats damer: Justyna Kowalczyk (5 000 EUR)
3:e plats damer: Astrid Øyre Slind (2 500 EUR)

1:a plats herrar: Petter Eliassen (10 000 EUR)
2:a plats herrar: Anders Aukland (5 000 EUR)
3:e plats herrar: Tord Asle Gjerdalen (2 500 EUR)

Om Visma Ski Classics
Visma Ski Classics är ett internationellt mästerskap i längdskidåkning. Denna säsong består Visma Ski Classics av 13 av världens mest prestigefyllda och traditionella längdskidåkningslopp, som Marcialonga i Italien, Vasaloppet i Sverige och Birkebeinerrennet i Norge. 28 proffslag och 50 000 amatöråkare deltar i samma lopp. Tävlingarna sänds på tv i fler än 70 länder världen över och har mer än 20 miljoner tittare.

• Vintersporter

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 500 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 5 500 anställda och omsatte 7 855 miljoner norska kronor 2016.

Aase Settevik

Director of Brand & Communications +47 920 49 559