Visma förvärvar uppstickare inom geografisk IT

Visma kompletterar sitt utbud genom att förvärva snabbväxande OptiWay, experter inom geografisk IT. Efterfrågan av lösningar på området har ökat kraftigt och digitaliseringen fortsätter att driva på utvecklingen i snabb takt.

Behovet av nya lösningar för geografisk IT och GIS (Geografiska Informationssystem) är stort även framöver. Visma bedömer att digitaliseringen inom flera sektorer såsom samhällsbyggnad, energi och bank kommer att elda på efterfrågan ytterligare. Visma Consulting breddar därför sitt utbud med tjänster och lösningar inom detta område genom att förvärva OptiWay, en snabbväxande uppstickare i segmentet.

– OptiWay kommer med ett nytt tänk på marknaden för geografisk IT, med lösningar i molnet kopplade till en stor mängd datakällor och som går att köra direkt utan initial investering, men man är även experter på att bygga kundanpassade lösningar för större kunder. Den här kombinationen gjorde att vi fick upp ögonen för dem, säger Richard Börjesson, vd på Visma Consulting och ny styrelseordförande i OptiWay.

Att OptiWay har ett starkt erbjudande bekräftas även genom ett bra inflöde av nya affärer. Med deras lösningar som en del av vårt befintliga breda utbud blir Visma nu än mer komplett som digitaliseringspartner till större organisationer och företag, tillägger han.

– Med Visma som huvudägare kan OptiWay fortsätta att vara en stark tjänsteleverantör av geografisk IT och förse den nordiska marknaden med geografisk information. Samtidigt får vi stora möjligheter att hitta synergier och nya affärsmöjligheter som ytterligare stärker vårt erbjudande till existerande och nya kunder, säger Kristofer Turland, vd på OptiWay.

OptiWay kommer att verka som fristående bolag inom Vismakoncernen under Custom Solutions-divisionen.

För mer information kontakta
Richard Börjesson, vd Visma Consulting, 010-141 25 70, richard.borjesson@visma.com
Kristofer Turland, vd OptiWay, 0703-12 21 70, kristofer.turland@optiway.se

Om OptiWay
OptiWay AB levererar högkvalitativa konsulttjänster inom geografisk IT och utvecklar geodataprodukter på den lokala och internationella marknaden. Företaget grundades år 2005 och har sedan dess hjälpt kunder och partners att identifiera, definiera och förverkliga sina affärsmässiga och teknologiska möjligheter. OptiWay har 20 medarbetare och huvudsäte i Kristianstad samt filialkontor i Malmö och Ronneby.

Om Visma Consulting
Visma Consulting AB är en del av Vismakoncernen och ledande leverantör av IT-lösningar för digitalisering och automatisering av såväl offentlig som privat sektor. Vårt erbjudande spänner över ett brett fält omfattande bland annat dokument- och ärendehantering, e-tjänster, integration, inloggning, webb, intranät, e-handel, beslutsstöd samt förvaltning och utveckling av affärskritiska applikationer.

• Skåne

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 760 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 6 600 anställda och omsatte 7 855 miljoner norska kronor 2016.

Richard Börjesson

VD Visma Consulting AB 070-5989200