Visma fortsatt titelsponsor för Visma Ski Classics

Visma har förlängt sponsoravtalet för Visma Ski Classics med W Sportsmedia till maj 2022. Företaget gick in som titelsponsor för långloppsmästerskapet under 2015.

– De senaste fyra åren som vi sponsrat Visma Ski Classics har varit en framgångssaga för Visma. Långloppstouren fortsätter att öka i popularitet vilket ger vårt varumärke fin exponering och positiv uppmärksamhet, säger Øystein Moan, CEO för Visma.

Nästan 20 miljoner TV-tittare följer loppen varje säsong och medieexponeringen har varit massiv med en räckvidd på över 150 miljoner i hela världen hittills.

Visma - en del av utvecklingen av touren
Visma har ett nära samarbete med W Sportsmedia vad gäller utvecklingen av Visma Ski Classics. Visma har bland annat medverkat till införandet av nya priser såsom Visma Nordic Trophy, Visma Alp Trophy och Visma Skier of the Day, där priserna sponsras av företaget.

– Att Visma fortsätter som titelsponsor är mycket positivt för touren då företaget är en stark partner i vidareutvecklingen av Visma Ski Classics. Det sätt som Visma arbetar med att aktivera sponsorskapet är en förebild för andra företag och visar hur sponsring kan vara ett verktyg för att bygga såväl internt engagemang som att förstärka varumärket, säger David Nilsson, CEO för Ski Classics.

Öppet för alla
En ny säsong ligger runt hörnet och i år är en av de stora nyheterna en helt ny serie lopp som samlas under namnet Visma Challenger. Challenger-serien inkluderar ett antal lopp som har ambitionen att bli en del av Visma Ski Classics och där proffsåkare kan tävla tillsammans med amatörer. Just nu är hela 25 lopp från Europa, Asien, Nord- och Sydamerika med i den nya serien.

– Vi är stolta över att sponsra idrott som bidrar till att allt fler människor får upp ögonen för en hälsosam och aktiv livsstil. Det som gör Visma Ski Classics unikt är att loppen är öppna för alla som vill delta, säger Øystein Moan.

Øystein är själv en aktiv skidåkare och har deltagit i flera av loppen i Visma Ski Classics tillsammans med anställda på Visma. Sponsorskapet engagerar varje år ett stort antal anställda genom olika evenemang, på Vismas olika kontor och på plats under skidloppen.

Varje år anordnar också Visma skidloppet Visma Ski Classics 4 Kids som ger barn och ungdomar möjligheten att prova på ett riktigt skidlopp under lekfulla former i Sverige, Norge och Finland. Hittills har nästan 4 500 barn och ungdomar deltagit i den populära vinteraktiviteten. 2020 går årets svenska upplaga av Visma Ski Classics 4 Kids av stapeln den 16 februari i Täby Konstsnöspår utanför Stockholm.

– Så här långt har Visma Ski Classics varit en otroligt spännande och rolig resa för oss. Vi älskar att få vara ute och träffa såväl publiken som åkarna under säsongen och vi ser fram emot de kommande tre säsongerna, avslutar Øystein Moan.

Läs mer om Visma Ski Classics och våra andra sponsorskap på www.visma.com

För mer information, kontakta gärna:
Øystein Moan, CEO Visma, +47 92 08 00 00
David Nilsson, CEO W Sportsmedia, +46 709 181 578

Om W Sportsmedia:
W Sportsmedia is an international sports marketing firm based in Sweden. They operate across the sport business value chain with international media productions, media rights distribution, management of international sporting events and athlete representation.

• Vintersporter

• idrott
  • marknadsföring
  • sponsorskap
  • längdåkning

---------------------
Visma erbjuder programvara och tjänster som förenklar, digitaliserar och effektiviserar affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. Koncernen verkar i Norden, Benelux, Centraleuropa och Östeuropa. Med fler än 9 500 anställda, 1 000 000 kundavtal och en omsättning på 1 199 miljoner euro under 2018 är koncernen ett av de ledande programvaruföretagen i Europa.