Visma köper Trollweb och stärker satsningen på lösningar för näthandel

Visma köper Trollweb, en helhetsleverantör av lösningar baserat på näthandelsplattformen Magento. Uppköpet stärker Visma Retails strategiska satsning på lösningar inom näthandel.

– Vi ser stora förändringar i retailbranschen. Vi rekommenderar inte längre våra kunder att ha en digital strategi, men att ha en strategi i en digital värld. Med detta följer förändringar i värdekedjan för våra kunder och vi önskar att få ett starkare fäste vad gäller näthandel. Trollweb levererar näthandelslösningar till aktörer inom detaljhandeln och B2B, och har ett tätt samarbete med underleverantörer inom näthandeln i Norden. Vi ser att Trollweb kommer att skapa ett mervärde för våra kunder, säger Peter Fischer, divisionsdirektör på Visma Retail.

– Vi ser fram emot ännu fler kunder, få jobba ännu tätare med Visma och bygga världsledande butiks- och näthandelslösningar till kunder i Norden, säger Richard Kingfelt, VD på Trollweb Solutions Sverige.

Kan erbjuda en komplett portfölj
Tillsammans kan Visma Retail och Trollweb erbjuda marknaden en komplett portfölj - från onlinehandel till fysiskt kundmöte, samt processer för butik och kedjedrift.

– Med uppköpet av Trollweb kommer Visma Retail att ännu bättre stötta aktörer i detaljhandeln i sina möten med konsumenterna. Trollwebs strategi kompletterar vår portfölj väldigt bra, både lösnings- och kunskapsmässigt. Vi får spetskompetens på näthandel, Trollweb får en tyngre aktör i ryggen och våra kunder får en leverantör att lita på för hela sin strategi, säger Peter Fischer.

– Visma-uppköpet betyder att företaget nu kan accelerera utvecklingen av sina innovativa lösningar, samt expandera sina tjänster till ännu fler kunder, både inom SMB- och Enterprise-segmentet. Synergieffekten av att bli en del av Visma Retail betyder också att företagen tillsammans kan leverera kompletta lösningar för fysisk handel och näthandel, säger Richard Kingfelt.

Trollweb kommer att bygga upp en professionell apparat fokuserat på näthandel i Stockholm och centralt i Oslo, där många av företagets kunder är lokaliserade. Trollweb har utvecklat ett stort antal standardmoduler och integrationer till Magento, vilket gör det möjligt att implementera lösningarna snabbt och effektivt. Erfarenheten som Nordens ledande Magento-partner i kombination med ett rikt ramverk av mallar, kortar ner kundernas ledtid för lansering.

Per Mandorf, VD på Visma Retail AB, 070-425 82 34, per.mandorf@visma.com
Richard Kingfelt, VD på Trollweb Solutions AB, 073-981 82 17, richard@trollwebsolutions.se

Om Trollweb
Trollweb är Nordens ledande helhetsleverantör av näthandelslösningar baserat på Magento, och levererar allt kunden behöver för att komma igång med sin näthandelsstrategi, från projektering, rådgivning och implementering till drift och underhåll. Trollweb är till 100% ett nordiskt företag, och är lokaliserat i Norge (Sandnes och Oslo), Sverige (Norrköping) och Danmark (Köpenhamn).

Om Visma Retail
Vi hjälper detaljister att framgångsrikt attrahera kunder till sina handelsplatser, öka försäljning genom förbättrad shoppingupplevelse och skapa lojala kunder. Detta genom smart användning av teknik som stödjer nödvändiga processer på alla nivåer. Vi erbjuder kompletta front- och backoffice-lösningar med ett brett utbud av tjänster. Det inkluderar exempelvis: kassasystem och centrala system för butiksdrift, lojalitetssystem samt tjänster som projektledning, rådgivning, support, teknisk service och IT-drift.