Vismas positiva trend fortsätter med bra tillväxt andra kvartalet

Den goda utvecklingen för Visma under årets första kvartal fortsatte även under det andra. Visma drar nytta av sin stora potential att leverera helhetslösningar och noterar tvåsiffrig tillväxt både för omsättning och vinst första halvåret 2010. I synnerhet var den organiska tillväxten mycket god under det andra kvartalet, vilket företaget kombinerar med en offensiv satsning på strukturell tillväxt genom förvärv.

Andra kvartalet 2010 nådde Vismakoncernen en omsättning på 954 miljoner norska kronor jämfört med 831 miljoner samma period i fjol. Det ger en omsättningstillväxt på 14,8 procent. Resultatet (EBITDA) blev 169 miljoner norska kronor mot 153 miljoner andra kvartalet förra året, en förbättring med 9,9 procent.

– Den starka organiska tillväxten under första halvåret avspeglar Vismas starka marknadsposition och den goda efterfrågan på våra produkter och tjänster på en marknad som visar tecken på återhämtning efter ett par år av ekonomisk oro. Under den här perioden har Visma målinriktat satsat på tillväxt, både genom organisk utveckling av den befintliga verksamheten och genom förvärv. Samtidigt har vi haft fokus på att leverera solid lönsamhet med effektiv drift och kostnadskontroll, säger Vismas koncernchef Øystein Moan.

Tror på en positiv marknad
Visma förväntar att marknaden fortsätter att utvecklas positivt under andra halvåret 2010 med ökad efterfrågan både på produktivitetshöjande ekonomilösningar och kostnadsbesparande outsourcingtjänster.

– Även om många verksamheter fortsätter att fokusera på kostnadskontroll börjar allt fler söka efter lösningar som främjar och stödjer nya möjligheter för tillväxt, säger Øystein Moan.

Visma märker en ökad efterfrågan på Software as a Service (SaaS), det vill säga internetburna lösningar. Under första halvåret 2010 har Visma gjort en framgångsrik lansering av Visma Avendo eEkonomi – med bokföring över internet – i Sverige och räknar med att erbjuda fler banbrytande SaaS-lösningar det här året.

Störst i Norden på ekonomisystem
Enligt Gartner Group är Visma nu den största leverantören av ERP-lösningar i Norden. Efter flera år av tillväxt har Visma passerat alla andra på den nordiska marknaden för ekonomisystem.

– Visma har inte bara erövrat stora marknadsandelar utan framstår också i jämförelser med konkurrenterna som den partner som nordiska verksamheter på jakt efter effektiva ERP-lösningar föredrar. Vi är mycket nöjda med den utvecklingen, kommenterar Øystein Moan.

Øystein Moan, koncernchef i Visma, +47 920 80 000, oystein.moan@visma.com

I den bifogade engelskspråkiga pdf-versionen av det här pressmeddelandet finns mer information samt sifferuppställningar.

Vismas samtliga finansiella rapporter finns på www.visma.com.

• internetbokföring
  • ekonomilösningar
  • butiksdatalösning
  • affärssystem

Visma ger små och stora företag, handel, offentlig verksamhet, organisationer och föreningar effektiva lösningar för ekonomisk administration och verksamhetsstyrning. Vismakoncernen har drygt 4.000 anställda i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Holland och Rumänien. I Sverige sysselsätts cirka 1.200 personer.