Pressmeddelande -

Vismarlövsgården ska digitalisera försäljningen av lokala råvaror - investerar i foodtech-bolag

Nu går landsbygdsentreprenören Jens Thulin in som delägare i e-handelsbolag för lokala råvaror som med nytt kapital, en digital marknadsplats och smart logistik har tydliga tillväxtplaner.

- Från i princip noll till 8 000 orders under 2020 vittnar om att efterfrågan på hållbara, högkvalitativa råvaror som levereras direkt från bönderna är stor bland konsumenterna. Myllas plattform är skalbar och behovet finns hos producenter i både Sverige och i våra grannländer, säger Jens Thulin, ny delägare och COO.

Mylla Mat som växte fram på startup-huset MINC i Malmö har under 2020 byggt upp grunden till en replikerbar modell för att digitalisera och standardisera försäljning av livsmedel i allmänhet och lokalproducerade råvaror i synnerhet.

- Jens målsättning om att skapa en nationell marknadsplats för livsmedel ligger helt i linje med vart Mylla är på väg. Att ha med Jens på resan framåt skapar helt rätt förutsättningar för oss. Vi kommer att förändra sättet vi handlar mat på idag och potentialen är enorm, jag är inte förvånad om vi omsätter 100 miljoner inom några år, säger säger Rickard Sandahl, grundare och VD.

De senaste åren har den klimatsmarta köttbonden Jens uppmärksammats som bl.a. en av Veckans Affärers 101 unga supertalanger, utsetts till en av Sveriges unga hållbarhetstalanger, varit nominerad till Årets Bonde 2020 och just nu kan vi följa Jens och Vismarlövsgården i LRF:s serie Framtidsbönder.

Jens är övertygad om att framtidens lantbruk just måste digitaliseras med nya affärsmodeller och andra försäljningskanaler för att producenten ska få bättre betalt. Den 1 februari gick Jens in operativt och har redan anslutit fler producenter och jobbar nu för att erbjuda leveranser i hela Skåne till påsk.

- Digital handel av livsmedel ökar kraftigt, dock ser jag en stor del av affärspotentialen gå förlorad med nuvarande upplägg.

Jens är dels bonde men har också erfarenhet från att arbeta med några av landets största e-handelsbolag vilket de kommer ha nytta av under expansionen framöver.

- En optimerad och hållbar logistik som tillgängliggör det utbud som finns på marknaden är en utmaning som vi är på god väg att lösa, bönderna ska kunna koncentrera sig på att producera livsmedel istället för att köra runt med det, avslutar Jens Thulin

Vid frågor, vänligen kontakta:
Jens Thulin, Bonde Vismarlövsgården
Mejl: jens@vismarlovsgarden.se

Om Vismarlövsgården

På Vismarlövsgården öster om Malmö bedriver Jens Thulin med sin familj en klimatcertifierad nötköttsproduktion. Målsättningen är att lyfta landsbygden och få fler människor att vilja leva, besöka, verka och investera i och på landsbygden snarare än att dra sig därifrån. Jens driver också Vismarlövs Brygghus som är ett ölbryggeri samt äger Assartorps Säteri som byggs upp till en samlingsplats för landsbygdsutveckling.