Nu lanserar Visual Art det nya kösystem VAQ

Visual Art utvecklar sitt mjukvarukoncept – nytt kösystem först ut

Visual Art har, genom sin egenutvecklade mjukvara Signage Player, snabbt tagit steget in som en SaaS-leverantör inom Digital Signage. Nu påbörjar man nästa steg i mjukvaruresan genom att addera funktionalitet. Först ut är kösystemet VAQ och Husqvarna är första kunden att implementera lösningen.

Kösystem är en naturlig förlängning av de digitala skärmar allt fler butiker har. Det har länge varit en sanning för Visual Art som är vana att implementera andra företags lösningar som en del i sitt övriga erbjudande. Nu har man dock tagit steget hela vägen och erbjuder sin egen lösning – VAQ.

- Kösystem är en hygienprodukt i dag, men vi ska inte glömma att det är en mer eller mindre nordisk företeelse. Vi gillar ordning och reda, särskilt i butiker när det samlas folk, och ett väl fungerande kösystem är en självklarhet för de flesta. Därför känns det lite extra roligt att nu kunna erbjuda ett fullt integrerat system med våra övriga lösningar, säger Pontus Meijer, Chief Revenue Officer på Visual Art.

Först ut bland kunderna att integrera VAQ från Visual Art är Husqvarna. De har sedan tidigare lösningar med digitala kommunikationsytor som baseras på Visual Arts mjukvara Signage Player. Kösystemet implementeras till en början i lite över 10 butiker lagom till vårruschen som deras butiker ofta upplever.

- Det finns en rad fördelar att kunna integrera systemet fullt ut. Det gäller i allt från en smart och snygg presentation till kunden, som vill ha en kölapp, fysiskt eller digitalt, men även det bakomliggande som statistik kring väntetider och liknande. Vi kan lösa alla dessa delar enkelt inom systemet, säger Pontus Meijer vidare.

Hos Husqvarna görs en enkel, digital lösning där kunden får upp en QR-kod på en skärm som sedan skannas för en digital kölapp direkt i mobilen. En lösning som har efterfrågats från en rad kunder tidigare.

- Faktum är att de enkla digitala lösningarna verkar vara eftertraktade. Att slippa fysiska lappar i papper där man som handlare måste fylla på papper mitt i ruschen känns kanske lite förlegat, men det går att stoppa in den funktionaliteten också på sikt om någon vill ha den, avslutar Pontus Meijer.

För ytterligare information kontakta:

Pontus Meijer, Chief Revenue Officer, Visual Art
Tel. +46 70 937 67 00, pontus.meijer@visualart.com

Monika Lindquist, Marketing & Communications Director, Visual Art
Tel. +46 72 333 23 83, monika.lindquist@visualart.com

Visual Art är marknadsledande helhetsleverantör inom digitala kommunikationsytor (Digital Signage) i Europa, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget startade 1997 och har idag ca 140 medarbetare inom bland annat sälj, tech, strategisk och kreativ innehållsproduktion samt support. Visual Art är en tech- och data-driven samt strategisk partner som hjälper sina kunder att skapa riktigt affärsvärde och nå deras KPI:er. www.visualart.com

Anställda: ca 140 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Spanien, Storbritannien och USA
        Kunder i urval: McDonald’s, Subway, ICA, Unibail-Rodamco-Westfield, Circle K, 7-Eleven, SEB, AMF Fastigheter, Audi och AB Nordiska Kompaniet