Kulusevski tränade med FOC Farsta FF – mot socialt utanförskap: ”Fotbollsglädjen är det som ska avgöra hur långt man kan nå”

Vitamin Well, Dejan Kulusevski och Stockholms Fotbollförbund besökte Farsta IP i början av juni – för att arbeta mot utanförskap, för fotbollsglädje och för att alla ska ha möjlighet att uppfylla sina fotbollsdrömmar. Barn och unga från FOC Farsta FF tränade med Kulusevski och frågade ut honom om allt från taktiker till favoritmat.
– Det kändes viktigt för mig att få komma hit. Oavsett förutsättningar är fotbollsglädjen det som ska avgöra hur långt man kan nå, sade Dejan Kulusevski.

En varm fredag i skolavslutningstider samlades 30 barn och unga, hälften killar och hälften tjejer, från FOC Farsta FF på Farsta idrottsplats för att träna med en av Sveriges just nu bästa fotbollsspelare, Dejan Kulusevski.

Kulusevski, som är en del av landslaget och till vardags spelar i den engelska proffsligan, konstaterade att han var där för att lära sig av barnen, inte bara tvärtom.

– Att spela med barn påminner mig om hur det var när jag var liten. Jag lyssnade inte på någon utan spelade som jag ville. Och min spelstil har inte förändrats. Folk som sett mig spela som barn brukar säga att jag är exakt samma spelare, har exakt samma trygghet, berättade Kulusevski.

Evenemanget, Dejan Kulusevski Football Day x Vitamin Well, var ett initiativ av Vitamin Well, som Kulusevski i flera år har varit ambassadör för, och Stockholms Fotbollförbund. Under 2022 anordnades ett liknande evenemang med syftet att inspirera barn och unga som tappat kopplingen till idrotten efter pandemin. I år var det Farstas fotbollstalanger som stod i fokus.

– Det här är barn som kanske missar en träning för att de inte får skjuts. De har inte alltid råd att åka på bortamatch. De går inte och tittar på fotbollsmatcher med mamma eller pappa, och de kanske inte har nära och kära som engagerar sig i föreningslivet. Att de får träffa en världsstjärna som Dejan och får personliga råd från honom, det betyder hur mycket som helst, säger Jamshid Masori, fotbollsutvecklare med ansvar för integrations- och inkluderingsfrågor på Stockholms Fotbollförbund.

”Alla ska, oavsett bakgrund, kunna spela fotboll”

FOC Farsta FF har ett långtgående engagemang för att fotbollsplanen ska få vara en frizon, oavsett socioekonomiska förutsättningar. En rad initiativ för att fånga upp unga som riskerar att hamna i utanförskap har gjorts, bland annat i samarbete med Stockholms Fotbollförbund.

– Vi jobbar uppsökande och vi känner till våra föreningar. FOC Farsta gör ett fint arbete och den här gången gick frågan om att träna med Dejan till dem. Vi försöker matcha polisens lista för utsatta områden och Riksidrottsförbundets lista för prioriterade områden, och så jobbar vi för att alla, oavsett bakgrund, ska kunna spela fotboll. Samarbetet med Vitamin Well och Dejan möjliggjorde för dessa ungdomar att få en inspirerande fotbollsdag tillsammans med våra fotbollsutvecklare, sade Gittan Ahonen Gunnarzon, chef för marknad och kommunikation hos Stockholms Fotbollförbund.

– För oss kändes det viktigt att kunna ge barn och unga som kanske inte har de perfekta förutsättningarna chansen att träna ihop med Dejan. Han är en spelare som valt att gå sin egen väg, som spelar sin fotboll och har lyckats väldigt bra med det. En riktig inspirationskälla och förebild, sade Petter Ericson Hållén, marknadsansvarig för Vitamin Well globalt.

”Så som jag spelar fotboll, så lever jag mitt liv”

På fotbollsplanen småpratade, tipsade och skämtade Dejan Kulusevski med deltagarna. En av ungdomarna på plats konstaterade att hon, om hon mötte Kulusevski i en fotbollsmatch, skulle vara den bättre spelaren. Hon berättade sedan om sin målsättning:

– Jag vill inte göra det någon annan redan har gjort, jag vill bli stor på ett annat sätt. På mitt sätt, sade hon.

– Jag älskar det. Jag hoppas att du fortsätter tänka så resten av ditt liv, svarade Kulusevski.

Under Dejan Kulusevski Football Day x Vitamin Well fanns det gott om tid för frågor, autografskrivning, individuella tips och råd utanför själva träningstiden och mellan varven bjöds alla deltagare på Vitamin Well och mellanmål. När det var dags att runda av hade Kulusevski svårt att slita sig från barnen.

– Det är så mycket glädje. Vi har spelat fotboll, haft kul och det är det som spelar roll. Om man gör det man tycker är kul blir man bra på det, det är så jag spelar min fotboll och lever mitt liv. Så, om du tycker att det är roligt att dribbla, dribbla. Göra mål? Gör mål! Det roliga med fotboll är att det enda man behöver egentligen är en boll. Det kändes viktigt för mig att få komma hit. Oavsett förutsättningar är fotbollsglädjen det som ska avgöra hur långt man kan nå, sade Dejan Kulusevski.

Alla deltagare (inklusive deras målsmän) har lämnat medgivande till medverkan i och återpublicering av det bifogade bildmaterialet.