Till Dejan Kulusevski Football Day x Vitamin Well i juni 2023 bjöd förbundet, Dejan Kulusevski och Vitamin Well in spelare från FOC Farsta.

Vitamin Well ny partner till Stockholms Fotbollförbund – ger unga chans att träna med Kulusevski och Janogy

Ett postnummer ska inte kunna släcka fotbollsdrömmar. Därför går Vitamin Well och Stockholms Fotbollförbund nu samman för att inspirera fler barn och unga i prioriterade områden att spela fotboll – genom att ge möjlighet att träna med Dejan Kulusevski och Madelen Janogy, bland andra.

Många fotbollsklubbar i prioriterade områden i Stockholm har det tufft. Det är ibland svårt att hitta ledare, det kan saknas ekonomiska medel för att anställa personal och ibland saknas föräldraengagemanget som möjliggör en blomstrande föreningsverksamhet där alla barn får förutsättningar att utvecklas. Men fotbollens betydelse i dessa områden minskar inte för det, snarare ökar den, berättar Gittan Ahonen Gunnarzon, kommunikations- och marknadschef hos Stockholms Fotbollförbund.

– Fotbollen är en positiv samhällskraft som skapar gemenskap och rörelseglädje för barn och unga. Alla borde få samma möjlighet till att ägna sig åt fotboll, fortsätter Gittan Ahonen Gunnarzon.

"Vill göra skillnad på riktigt"

I juni 2023 inledde Vitamin Well och Stockholms Fotbollförbund ett samarbete genom evenemanget Dejan Kulusevski Football Day x Vitamin Well, där förbundets utbildade tränare, Dejan Kulusevski och Vitamin Well bjöd in spelare från FOC Farsta för att träna fotboll tillsammans och inspireras av varandra.

– Det blev ett oerhört uppskattat evenemang. FOC Farsta har jobbat hårt för att motverka social utsatthet och att ge föreningens spelare möjlighet att få träffa och träna med Dejan var fantastiskt. Därför är vi väldigt glada att vi nu kommer att kunna erbjuda inte bara ett sådant tillfälle, utan tre, under 2024, fortsätter Gittan Ahonen Gunnarzon.

Satsningen på träningsdagarna är en del av det nya partnerskapet mellan Vitamin Well och Stockholms Fotbollförbund. Under 2024 kommer det att anordnas tre tränings- och inspirationstillfällen i prioriterade förorter i Stockholm – tillsammans med tränare, Vitamin Well och dess ambassadörer, samt förbundet. Till träningarna bjuds unga spelare från utvalda föreningar in.

– Vi på Vitamin Well vill göra skillnad på riktigt. Det känns klockrent att kombinera Stockholm Fotbollförbunds kunskap och erfarenhet av föreningarnas vardag och utmaningar, med våra inspirerande och världskända ambassadörer. Vi får alla möjlighet att bidra med det vi är bäst på, säger Nils Lindgren, marknadsansvarig för Vitamin Well i Sverige.

Janogy: "Känns fint att få ge tillbaka och inspirera"

Redan nu står det klart att Vitamin Well-ambassadörerna Madelen Janogy och Dejan Kulusevski kommer att vara med vid varsitt tillfälle.

– Ibland är det svårt att greppa att det jag gör som fotbollsspelare faktiskt gör skillnad för barn och unga, men det blev väldigt påtagligt när vi var i Farsta. Det är svårt att hitta något som ger mer. Det var en otrolig upplevelse, säger Dejan Kulusevski.

– Jag ser verkligen fram emot det här. Att få rätt stöttning tidigt i fotbollskarriären har varit jätteviktigt för mig. Det känns fint att få ge tillbaka och inspirera, säger Madelen Janogy.

Läs mer om Dejan Kulusevski Football Day x Vitamin Well här.

För mer information eller bilder, vänligen kontakta media@vitaminwell.com

Vitamin Well är en svensk vitamin- och mineralberikad dryck – framtagen som ett smart och mer hälsosamt alternativ till läsk, juice och andra drycker. Vitamin Well lanserades i Sverige 2008 och säljs idag på 40 marknader runt om i världen. För mer information om produkterna, besök vitaminwell.se