​Matematik – roligt till 1000

Sett till de senaste årens PISA-resultat är matematik något av en svaghet i den svenska skolan, och bilden av ämnet som något tråkigt och svårt förekommer ofta i media och hos föräldrar. Det vill lärarna på Vittra Kungshagen i Nyköping ändra på och har därför startat en storsatsning på matematik som kommer att pågå under vårterminen. Projektet, som kallas för Matematik – roligt till 1000, handlar om att förändra synen på matematik och höja elevernas resultat i ämnet.

Anna Dahlgren och Pernilla Forslund är förstelärare i matematik i årskurs 4-6 respektive 1-3  på skolan, och är initiativtagare till projektet.

– Till vår hjälp har vi inga mindre än matematikprofilerna Beppe Singer och Björn Runow, som kommer att hålla föreläsningar och workshops på skolan. Beppe Singer är, förutom programledare i tv, ambassadör för den ideella föreningen Mattecentrum och kommer att hålla föreläsningar och workshops för eleverna i arbetslagen. I samarbete med Mattecentrum tar han just nu fram ett nytt pedagogiskt material i videoformat som ska stimulera barns intresse för matematik och bidra till ett lustfyllt lärande. Det materialet kommer vi att använda i projektet, berättar Anna Dahlgren.

Björn Runow har redan förra terminen inlett arbetet med seniorerna på skolan. Han är till vardags student vid Linköpings universitet, men vid sidan av studierna driver han en YouTube-kanal med instruktionsfilmer för hela högstadiets och gymnasiets matematik. Dessa filmer används nu i matematikundervisningen, både som förberedelse inför lektionerna och som komplement till lärarens genomgångar. Läraren Micke Ackefors som har matematikundervisningen med skolans årskurs 7-9 tycker att det märks, framförallt i elevernas ökade delaktighet under genomgångar.

- Nu har vi en dialog där eleverna använder sina förkunskaper, berättar han.

Avslutas med stor gala

– Projektet inleddes med att eleverna reflekterade över vilka egenskaper en duktig matematiker har. Sedan har de fått sätta sig in i det material Beppe Singer och Björn Runow gjort, och förbereda frågor inför föreläsningarna. Deras material använder vi också i den löpande matematikundervisningen, berättar Anna Dahlgren.

– Eleverna på skolan har redan fått delta i workshops med Beppe Singer, och ska nu få göra egna videor i samma anda som hans nya undervisningsfilmer. Projektet avslutas med en filmgala då Beppe kommer att vara med och utse vinnande filmer i olika kategorier, berättar Pernilla Forslund.

Vill hitta best practice

Matematiklärarna lyfter även fram hur viktigt det är att involvera elevernas föräldrar i undervisningen, särskilt när det gäller matematiken.

– Vi kommer att anordna en föräldraworkshop för att visa hur skola och hem kan samarbeta kring matematiken och att det i förlängningen gynnar elevernas lärande. Vi vill bjuda in föräldrarna för att hjälpa dem med hur de kan motivera, inspirera och uppmärksamma matematiken som ämne, även på hemmaplan. Vi vill ta död på tråkiga fördomar kring matematik, t ex vet vi att föräldrar med egna negativa upplevelser av matematik omedvetet kan föra över dessa sina på sina barn, berättar Pernilla vidare.

I samband med projektet kommer också skolan tillsammans med eleverna att se över skolgården så att även den blir matematiskt utvecklande. Även fritids kommer att vara delaktiga i projektet för att barnen ska få möta matematik på olika sätt under hela sin skoldag.

– Det är alltså ett helhetsgrepp kring matematiken som väntar skolan i vår. Vi på Vittra Kungshagen vill vara med och höja PISA-resultaten i matematik och tror på att angripa och möta matematik på flera plan, inte bara under matematiklektionerna. Efter att projektet avslutats kommer det att utvärderas med förhoppning om att hitta delar i projektet som kan användas i hela Vittras verksamhet framöver, berättar rektor Johan Skeppstedt.

• kvalitet
  • grundskolan
  • kungshagen
  • matte
  • runow
  • svt
  • matematik
  • beppe
  • nyköping
  • mattecentrum

• Stockholm

Vittra grundades 1993 och är idag ett av Sveriges ledande friskoleföretag med 26 förskolor och grundskolor runt om i landet. Tillsammans ansvarar vi för 7800 barn och elever och har 900 medarbetare. Vår undervisning utgår från en helhetssyn på elevens utveckling med tydliga mål inom såväl kunskap, lärande som personlig utveckling. Vittra ingår i AcadeMedia, Nordens största utbildningsföretag. Läs mer om oss och hur vi arbetar på www.vittra.se.