Volkswagen Group Sverige ökade mer än marknaden

Förra veckan kom Mobility Swedens registreringsstatisk för nya bilar 2023. Den visar att Volkswagen Group Sveriges märken ökade sina marknadsandelar till 25,7 procent för personbilar och 29,6 procent för transportbilar.

Marknaden 2023 kan sammanfattas som ett år som inleddes med stora orderböcker efter en stark försäljning i slutet av 2022, bland annat som en följd av den borttagna klimatbonusen. Och tack vare att Volkswagen-koncernens fabriker mer och mer fick fart på sin produktion efter olika störningar kunde också ett ökat antal bilar levereras till svenska kunder.

Det gjorde att VGS registreringar uppgick till totalt 87 427 bilar, varav 74 488 för personbilar och 12 939 för lätta transportbilar. Det innebar en ökning med 10 procent jämfört med 2022 för personbilarna vilket kan jämföras med den totala bilmarknaden som ökade med 0,5 procent.

För lätta transportbilar blev VGS ökning hela 57 procent, medan totalmarknaden ökade med 26,6 procent.

De registrerade bilarna från VGS gav en marknadsandel för personbilar på 25,7 procent (2022: 23,5 procent) och för transportbilar 29,6 (2022: 23,6 procent).

Av de registrerade personbilarna var 39 procent helt eldrivna. På tio-i-topp av eldrivna bilar återfinns tre modeller från VGS märken: Volkswagen ID.4, Skoda ENYAQ, Audi Q4 E-tron.

Så här fördelade sig registreringarna:

Märke

Registrerade bilar 2023

Marknadsandel 2023

Reg. bilar / M-andel 2022

Audi

13 874 / 4,8 %

Porsche

2 669 / 0,9 %

SEAT

5 724 / 2,0 %

CUPRA

0 / 0 %

Skoda

11 730/4,1%

Volkswagen Personbilar

33 712 / 11,7 %

Volkswagen Transportbilar

8 227 / 23,8 %

– Det känns fantastiskt bra att vi stärker våra marknadsandelar. Och med tre elbilar med i topp tio på elbilslistan visar också att vi har en mycket bra position när det gäller omställningen till elektrifiering. Inför 2024 känner vi ett fortsatt stort intresse från företagsmarknaden att ställa om mot elektrifiering medan privatköparna just nu är något mer avvaktande, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige AB.

För ytterligare detaljer hänvisar vi till våra märkens egna pressreleaser samt statistiken från Mobility Sweden: Under 2023 bromsade elektrifieringstakten in och förväntas minska under 2024 Mobility Sweden