Designcheferna för varumärkena tillsammans med koncernchefen: Christian Schreiber, Bentley, Andreas Mindt, Volkswagen personbilar, Marc Lichte, Audi, Jorge Diez, CUPRA, Albert Kirzinger, Volkswagen Nutzfahrzeuge, Oliver Blume, VD för Volkswagen-konce

Nyhet -

Volkswagen-koncernen delar med sig av framtidsplaner – starkare fokus på designorientering

• Ett år som VD: Oliver Blume presenterade viktiga resultat från Volkswagen-koncernens omstrukturering och fastställde utformningen av den framtida designstrategin
  • Design får större övergripande betydelse för företaget, från företagsidentitet till produkter och digitala erbjudanden
  • Förfinade designprinciper syftar till högre designkvalitet och starkare differentiering av varumärkena
  • Designstrategin bygger på vidareutveckling av etablerade modellserier, tekniska ”lighthouse”-projekt för elbilar och ikoniska produkter från Volkswagen-koncernen
  • Volkswagen-ID. GTI Concept 1) och utställningsbilen CUPRA DarkRebel 2) ger en glimt av den elektriska framtiden
  • Varumärkenas designchefer flyttar närmare sina respektive varumärkeschefer
  • Volkswagen-koncernens VD Oliver Blume: "Bra design är en viktig faktor för att göra våra kunder nöjda. Med skärpta designidentiteter designar vi slående produkter och ökar varumärkenas differentiering. I exteriören, interiören och den digitala upplevelsen. Volkswagen-koncernen håller på att bli ett designdrivet företag."

München, 3 september 2023 – ”Success by Design” var årets motto på Volkswagen Group Media Night. VD Oliver Blume presenterade de viktigaste resultaten av Volkswagen-koncernens omorganisation och fastställde utformningen av den framtida designstrategin. Med ett helhetsgrepp ökar företaget vikten av design för verksamheten – från företagsidentitet till produkter och digitala erbjudanden. I framtiden kommer designavdelningarna också att ha en närmare relation till sina respektive varumärkeschefer.

Två dagar före den officiella starten av IAA 2023 bjöd Volkswagen-koncernen in över 400 gäster från internationella medier till sitt förhandsevenemang i Eisbach Studios, en välkänd plats för filmproduktion. Kvällens fokus låg på design.

10-punktsplan ger konkreta resultat

Evenemanget sammanföll med Oliver Blumes ettårsjubileum som VD för Volkswagen-koncernen. Sedan Blume tog över ledningen i september 2022 har koncernen framgångsrikt genomfört några viktiga initiativ, bland annat:

• en förfinad portföljplan för CARIAD under dess nya ledningsgrupp
  • en omarbetad plattformsstrategi och konkurrenskraftig teknikprofil
  • upptrappning inom PowerCo och dess gigafabriksexpansion till Kanada
  • driva på strategin ”i Kina för Kina” med lokala partners
  • ett starkare fokus på hållbarhet
  • utrullningen av en integrerad mobilitetsplattform
  • ett närmare samarbete med kapitalmarknaderna

Det innefattar också kvalitetsförbättringsprogram och en omstrukturerad produktstrategi för att positionera hela koncernen för hållbar framgång, med primärt fokus på värdeskapande tillväxt.

Design som den viktigaste differentieringsfaktorn

Med över 100 miljoner kunder runt om i världen upprepade Blume sitt fokus på kundnöjdhet och betonade den avgörande rollen som koncernens varumärken spelar för att skapa hållbart värde.

– Starka varumärken med tydlig differentiering är nyckeln till framgång, sade han. Därför kommer Volkswagen-koncernen att bli ett designdrivet företag.

Blume underströk vikten av design för att skapa känslomässiga band med kunderna:
– Designen på våra modeller är en av de viktigaste faktorerna som avgör våra varumärkens framgång. Varje varumärke behöver en egen stark personlighet. Våra förfinade designprinciper syftar till högre designkvalitet och starkare differentiering av märkena. Vår designstrategi bygger på vidareutveckling av etablerade modellserier, tekniska ”lighthouse”-projekt för elbilar och ikoniska produkter från Volkswagen-koncernen.

Michael Mauer, koncernens designchef och chef för Porsche Design, underströk koncernens engagemang för designexcellens och beskrev designens strategiska roll när det gäller att forma varumärkesidentitet, konsekvens och innovation. I tider då traditionella unika försäljningsargument blir mindre viktiga, står designen i centrum som en av de viktigaste differentieringsfaktorerna mellan varumärken.

– Design fungerar. Eftersom det definierar vad ett varumärke är, var det kommer ifrån, vart det är på väg och vad som gör det unikt. Människor relaterar automatiskt till ett varumärke genom design eftersom det kommunicerar med dem som ett känslomässigt språk. I Volkswagen-koncernens multibrand-universum, med kunder som sträcker sig från Ducati-piloten till Scania-lastbilsföraren, behöver varje märke sin egen starka personlighet, med en unik och distinkt karaktär", sade Mauer.

Hittills har varumärkesdesign organisatoriskt tillhört teknisk utveckling. Detta nära samarbete kommer att fortsätta för att säkerställa en optimal produktutvecklingsprocess. Design blir dock allt viktigare för företaget. Därför kommer designcheferna för varje varumärke att flytta närmare sina respektive varumärkeschefer i framtiden. Det nära utbytet med varumärkeschefen ska främja en holistisk implementering av designprinciperna för en sammanhängande varumärkesupplevelse – från företagsidentitet till produkter och digitala erbjudanden för varje varumärke. Fokus kommer konsekvent att ligga på kunden och produkten.

Baserat på de skärpta designprinciperna har varje varumärke utvecklat ett eget designspråk som definierar dess varumärkesvärden till specifika varumärkesupplevelser i interiören, exteriören och den digitala designen. På Group Night visade designcheferna upp dessa differentierade varumärkesidentiteter på sina respektive presentationsytor.

Vi presenterar Volkswagen ID. GTI Concept

En höjdpunkt under kvällen var avtäckningen av Volkswagen ID. GTI Concept, som markerar nästa kapitel i det ikoniska GTI-arvet. Andreas Mindt, chefsdesigner på Volkswagen Personbilar, demonstrerade de designprinciper som överför GTI:s DNA till elbilseran:

– Märket Volkswagen har ett rikt arv. Stabilitet, sympati och spänning är det som gör Volkswagen till ett ”love brand” – och det är också DNA:t i våra prestandamodeller. ID. GTI Concept är en kombination av tysk ingenjörskonst och banbrytande teknik och är ett exempel på koncernens engagemang för elektrifiering utan att kompromissa med prestanda, design och den känslomässiga koppling som definierar GTI.

CUPRA:s provokativa design avslöjas

Som en kontrast till Volkswagen, ett märke med lång tradition, presenterade Jorge Diez, chefsdesigner på CUPRA, CUPRA DarkRebel, en utställningsbil som tänjer på gränserna och till och med ifrågasätter hur bilar kommer att utformas och skapas för kommande generationer. CUPRA föddes för bara fem år sedan och visar vad som är möjligt för ett märke utan historia: utställningsbilen DarkRebel bryter mot designnormerna med sina markanta linjer, dynamiska proportioner och distinkta detaljer. DarkRebel har skapats i samarbete med varumärkets globala community, CUPRA Tribe, och designen bygger på feedback från mer än 270 000 onlinekonfigurationer. CUPRA DarkRebel är det ultimata uttrycket för CUPRA och förkroppsligar märkets filosofi att utmana status quo och skapa unika, högst emotionella bilar.

Utsikter

Designstrategin fokuserar på vidareutveckling av etablerade modellserier, tekniska ”lighthouse”-projekt för elbilar och ikoniska produkter. Som ett designdrivet företag med tio starka och tydligt differentierade varumärken strävar Volkswagen-koncernen efter att täcka in alla kundsegment. Med skärpta designprinciper, högre designkvalitet och ännu starkare differentiering av varumärkena vill koncernen på ett hållbart sätt expandera och säkra sin konkurrenskraft.

IAA Mobility 2023 (volkswagen-group.com)

Livesändning av Group Night

Volkswagen Group Night kommer att livsändas från kl 20.30 CET den 3 september:

Tyska: https://www.volkswagen-group.com/de/iaa-mobility-2023-17555

Engelska: https://www.volkswagen-group.com/en/iaa-mobility-2023-17555