Energiministern hyllade fordonsgassatsning i Södertälje

Energiministern hyllade fordonsgassatsning i Södertälje

Energiminister Anna-Karin Hatt fanns på plats när Volkswagen tillsammans med E.ON, OKQ8 och Syvab slog ett slag för de förnybara drivmedlen. Det skedde i samband med invigningsceremonin på OKQ8:s nya tankställe för fordonsgas i Södertälje tidigare idag.

Mitt i den brinnande valrörelsen hade de fyra parterna Volkswagen, E.ON, OKQ8 och Syvab valt att arrangera en manifestation för fordonsgas. OKQ8 har nyligen öppnat ett nytt tankställe för det förnybara drivmedlet i Södertälje och i samband med det höll de fyra företagen ett seminarium där bland annat energiminister Anna-Karin Hatt medverkade.

Under sitt tal konstaterade Anna-Karin Hatt att utvecklingen för bilar och drivmedel går blixtsnabbt. Som ett exempel på det nämnde hon att hon i Almedalen provade världens mest energieffektiva bil, den så kallade enlitersbilen från Volkswagen. En ny satsning på biogas i Södertälje såg hon som mycket positivt.

Volkswagens Sverigechef Sten Forsberg fanns också på plats och berättade om de satsningar man gör när det gäller el- och gasdrivna bilar. Samtidigt tyckte han att andelen bilar som kan köras förnybart borde kunna öka snabbare.

- Vi tillhandahåller alla former av drivlinor, men för att uppnå FFF-utredningens mål om en fossiloberoende fordonsflotta måste andelen som går på fordonsgas eller el öka ordentligt. Här kan Sveriges kommuner vara föregångare i sina val av bilar, sade Sten Forsberg.

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.