Euro NCAP: tre nya Volkswagen-modeller är säkrast i klassen

Euro NCAP: tre nya Volkswagen-modeller är säkrast i klassen

Förra året fick de tre nya Volkswagen-modellerna Arteon, T-Roc och Polo högsta betyg, fem stjärnor, i Euro NCAP:s krävande säkerhetstester. När Euro NCAP nu rankar 2017 års tester står det klart att alla tre är den säkraste bilen sin klass.

Euro NCAP (New Car Assessment Programme) är en oberoende europeisk konsumentskyddsorganisation. Antalet stjärnor i testerna ses som den viktigaste standarden för fordonssäkerhet.

Den övergripande bedömningen av säkerheten bestäms av resultaten i fyra olika delmoment: passagerarskydd för vuxna, passagerarskydd för barn, skydd för fotgängare och förarassistanssystem.

Varje år publicerar Euro NCAP en lista över bilarna som har presterat bäst i sina respektive klasser. Under år 2017 har totalt 70 modeller från olika tillverkare utsätts för de krävande säkerhetstesterna, däribland de tre senaste Volkswagen-modellerna Arteon, T-Roc och Polo. Testerna passerades med utmärkta resultat och Euro NCAP har nu utsett alla tre till bäst i sin klass:

• Premiumbil: Arteon
  • Liten SUV: T-Roc
  • Supermini: Polo

– Grattis Volkswagen! Att bli bäst i tre klasser är en fantastisk prestation och understryker företagets ambition att erbjuda den högsta nivån av säkerhet till sina kunder, kommenterar Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.