Först igen: ESP till alla VW Transportbilar

– Det bör vara lika naturligt att välja en transportbil med ESP som när man väljer personbil, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall apropå att alla Volkswagen transportbilar nu kan beställas med ESP. Aktivt antisladdsystem, ESP, minskar risken för allvarliga olyckor med cirka 25 procent och i halt väglag med närmare 50 procent. Som första tillverkare inför Volkswagen därför ESP som möjligt tillval på samtliga transportbilar – och på nya Crafter är ESP standardutrustning – För oss är det viktigt att få in ESP i alla modeller, det är helt i linje med vårt säkerhetstänkande och jag tror att det blir standardutrustning inom en relativt kort framtid – ESP är ju redan standard i Crafter, säger John Winell, chef för Volkswagen Transportbilar i Sverige. – Men som alltid är det en fråga om att hitta rätt prisnivå. Våra bilar får ju inte bli så mycket dyrare att en del kunder kan tänkas köpa billigare konkurrentmärken som saknar ESP. Det hade ju varit att göra både oss själva och våra kunder en björntjänst. ESP står för Electronic Stability Program, Elektroniskt StabilitetsProgram, men det förekommer även andra benämningar på aktiva antisladdsystem. ESP är egentligen ett varumärke men har kommit att användas som beteckning på system för ”Elektronisk SladdParering”. Därför är den officiella EU-beteckningen på aktiva antisladdsystem numera ESC, Electronic Stability Control – kärt barn har som bekant många namn. Funktionen hos ett antisladdsystem styrs av en dator som får information från bland annat ABS-bromsarnas hjulgivare, en sensor i styrningen och ett gyro. Med denna information som underlag kan datorn blixtsnabbt avgöra om bilen håller på att få sladd och agerar då genom att individuellt bromsa ett eller flera hjul och vid behov även minska gaspådraget så att bilen återtar rätt kurs. Allt sker på bråkdelar av en sekund och ofta utan att föraren har märkt att han varit på väg att få sladd (se även faktaruta). Faktaruta ESP Aktiva antisladdsystem (Electronic Stability Program eller Electronic Stability Control) är en av de mest effektiva säkerhetsdetaljer som bilindustrin någonsin tagit fram. Risken att dödas eller bli allvarligt skadad minskar med i genomsnitt cirka 25 procent och i halt väglag med närmare 50 procent! Endast säkerhetsbälten är en ännu duktigare livräddare, och Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall svävar inte på målet när han kommenterar ESP: – Trafiksäkerhetsnyttan är i klass med nyttan av förarkrockkudde och något så stort språng i trafiksäkerhetsarbetet trodde jag aldrig att jag skulle få uppleva igen. Vi avråder från att köpa en bil utan ESP! Att antisladdsystemen verkligen ger dessa sensationellt positiva resultat har belagts i flera olika undersökningar, både svenska och utländska. Funktionen hos ett antisladdsystem bygger till stor del på komponenter som redan finns i de flesta moderna bilar. En dator får information från bland annat ABS-bromsarnas hjulgivare, rattvinkelgivare, sidoaccelerationsgivare och ett gyro och sammanställer blixtsnabbt all denna information. Med den som bas kan systemet avgöra om bilen svänger lika snabbt och i den vinkel som rattutslaget och hastigheten ska generera. Om så inte är fallet kan styrenheten gå in och agera genom att individuellt bromsa ett eller flera hjul. Vid behov minskas även gaspådraget tills bilen återtar rätt kurs. På så sätt kan en begynnande sladd hävas innan den ens påbörjats. Allt detta sker på bråkdelar av en sekund och oftast långt innan föraren har märkt att något var på väg att gå snett. För ytterligare information kontaka Lisbeth Hansson Marknad och Information Volkswagen Transportbilar Svenska Volkswagen AB 151 88 Södertälje Tel +46-8-553 869 92 Mob: +46 70 543 20 58 Fax: +46 8 553 869 33 Volkswagen Transportbilar marknadsför modellerna Caddy, Transporter, Caravelle, Multivan och Crafter. Volkswagen Transportbilar har 58 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder.