Futuristisk designstudie: Volkswagen Nanospyder

Är detta framtidens transportmedel? Ja, det är i alla fall så som ett gäng från Volkswagens designgrupp i Kalifornien tänker sig studien Volkswagen Nanospyder – en futuristisk skapelse som är helt återvinningsbar. Tack vare nanoteknologi kan den sättas samman, demonteras och återmonteras på en mikroskopisk nivå. När tävlingen Los Angeles Design Challenge avgörs nu i november finns ett bidrag från Volkswagens designgrupp med i startfältet. Designteamet, bestående av Patrick Faulwetter, Daniel Simon och Ian Hunter, har tagit sikte på att alla bilar ska vara fullt återvinningsbara år 2015. För att klara kommande säkerhetskrav har bilarna en livslängd på fem år. Designteamets svar på dessa krav är den sportiga tvåsitsiga och eldrivna Volkswagen Nanospyder. Bilens kaross är minst sagt unik. Miljarder av mycket små nano-komponenter – inte större än en halv millimeter i diameter – sammanfogas i en stor monteringstank. Metoden skapar ett fordon som ger optimal styrka, vikt och säkerhet till en grad som aldrig tidigare uppnåtts. Möjligheten att variera karossens täthet gör att man kan skapa deformationszoner för ökad säkerhet. Med hjälp av data från sensorer kan nano-partiklarna reagera på en krock och förstärka eller försvaga sin koppling till varandra. Resultatet blir en ökad möjlighet för passagerarna att överleva. Design Challenge är en del av Design Los Angeles, som ingår i Los Angeles Auto Show. Designers från hela världen träffas och deltar i seminarier och föreläsningar. Under 2005 lockade Design Los Angeles till sig mer än 500 designers. Vinnaren i Los Angeles Design Challenge offentliggörs den 30 november. 2005 vann Volkswagen ett pris för sin Volkswagen Mobile Lounge – ett fordon som gör körning i stadstrafik till en njutning. För ytterligare information kontakta Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 896 57 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se År 2005 levererade Volkswagen 3 000 000 fordon till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Personbilsmodellerna i Sverige heter Fox, Polo, Golf, New Beetle, Touran, Jetta, Passat, Eos, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.