Eldrivna ID.4 har registrerats i 7 755 exemplar hittills i år.

Historisk svit av Volkswagen – Sverige-etta för fjärde månaden i rad

När registreringsstatiken för september nu kan summeras står det klart att Volkswagen är etta på den svenska personbilsmarknaden för fjärde månaden i rad. Det är första gången i modern tid som denna svit uppnås.

Under september registrerades 3 340 nya personbilar (+23 procent jämfört med september 2022) från Volkswagen, vilket var flest av alla märken på den svenska marknaden. Marknadsandelen skrevs till 11,9 procent. Detta enligt statistik från Mobility Sweden.

– Att vara marknadsledare för fjärde månaden i rad är naturligtvis ett styrkebesked för Volkswagen-organisationen runt om i hela landet. Vi har varit Sverige-etta under enskilda månader de senaste åren, men det är första gången i modern tid som sviten håller i sig fyra månader i rad. Detta gör oss förstås glada och stolta och ger oss en god anledning att fira vårt 75-årsjubileum lite extra, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Hälften elbilar

Av de 3 340 nyregistrerade Volkswagen-bilarna i september var 1 739 helt eldrivna, vilket innebar en elbilsandel på 52 procent. Återigen var det populära ID.4 som stod för merparten av registreringarna med 1 229 exemplar. ID.4 var den andra mest registrerade elbilen i månaden och den tredje mest registrerade modellen totalt sett.

Hittills i år, januari-september, har Volkswagen registrerat 24 064 nya personbilar, varav 11 742 elbilar (49 procent). ID.4 ligger med 7 755 registreringar på en andraplats bland elbilarna och på en total tredjeplats bland alla modeller. Volkswagens marknadsandel hittills i år ligger på 11,5 procent (jan-sep 2022: 11,8 procent).

Ny elbil och nya laddhybrider

Volkswagen kommer att lansera flera nya modeller den närmaste tiden. En viktig modell är nya elbilen ID.7 som öppnades för beställning i slutet av augusti och som lanseras kring årsskiftet.

Nya generationer av de klassiska Volkswagen-modellerna Passat och Tiguan har nyligen haft världspremiär och kommer inom kort att öppnas för beställning. Båda modellerna kommer att erbjudas med laddhybridversioner med en elektrisk räckvidd på upp till 100 km.

– ID.7 har fått en bra start och vi ser mycket fram emot att lansera denna modell. Nya generationens laddhybrider med betydligt längre räckvidd på el är förstås också väldigt intressanta för vår marknad, säger Sten Forsberg.