Jerringprisvinnaren Rolf Göran Bengtsson mot OS i Volkswagen Touareg

Jerringprisvinnaren Rolf Göran Bengtsson mot OS i Volkswagen Touareg

Den svenske Jerringprisvinnaren och OS-deltagaren Rolf Göran Bengtsson är rankad som världens bästa ryttare. Han är en sympatisk och lätt jovialisk perfektionist, och han är på väg i fler än 250 dagar om året ­– till tävlingar, galor och evenemang. Ofta i bil. Från och med i dag reser han i en silverfärgad Volkswagen Touareg V6 TDI BlueMotion Technology.

Rolf Göran Bengtsson vill ha full koll. Han står för att han är en pedant. Det ingen vits att göra något halvdant, tycker han. Inte när det gäller träningen av tävlingshästarna, inte när det gäller hur han förbereder sig själv och sitt team. Och inte när det gäller att välja bil.

-          Det känns ganska självklart att köra Volkswagen Touareg, säger han. Det är en robust, kraftfull och pålitlig bil. Den passar mig och min livsstil och den uppfyller min idé om att bara det bästa är gott nog.

Rolf Göran Bengtsson är i Sverige just nu. Han har lämnat gården och stallet i tyska Breitenburg där han numera bor, och befinner sig i Skåne för att delta i Falsterbo Horse Show. Där avgörs just nu bland annat laghoppningen. Nominerade till det svenska laget är, förutom Rolf Göran Bengtsson, våra andra fyra OS-ryttare; Malin Baryard-Johnsson, Henrik von Eckermann, Jens Fredricson och reserven Lisen Bratt-Fredricson.

Hästen som Rolf Göran Bengtsson rider i Falsterbo är 17-åringen Ninja la Silla. I OS startar han däremot med mästerskapsdebuterande Casall la Silla.

-          Jag behöver ett fordon som kan dra bland annat hästsläp. Jag behöver en bil med lastutrymme och goda terrängegenskaper. Dessutom måste den vara driftsäker och bekväm, eftersom jag ofta kör väldigt långa transporter.

-          Min Touareg har jag därför extrautrustat med ett så kallat ’lastpaket’, som är ett system med dragkrok och en funktion som även parerar om släpet skulle börja vobbla .

-          Jag har också valt till GPS. Inte för att jag har världens sämsta lokalsinne, men jag reser runt hela Europa och behöver komma fram snabbt och smidigt. För mig är GPS definitivt ett utmärkt hjälpmedel.

Rolf Göran Bengtsson samarbetar med Volkswagen, och det var Volkswagens Sverigechef, Sten Forsberg, som överlämnade nycklarna till honom vid en ceremoni under en paus i Falsterbo Horse Show:

-          ­Klart att Rolf Göran ska ha en Touareg! Den passar verkligen en man av hans format. Han står för så mycket som även vi på Volkswagen tror på och jobbar för; hans fokus på uppgiften, hans passion för kvalitet och viljan att inte lämna något åt slumpen. Det är en stor glädje att samarbeta med den här stora idrottsmannen och personligheten. Rolf Göran Bengtsson är en perfekt ambassadör för Volkswagen.

-          Hans Volkswagen Touareg kommer att ta honom dit han ska tryggt, bekvämt och säkert. Sen hoppas jag att hans egen skicklighet, envishet och noggrannhet ska räcka hela vägen till en OS-medalj. Vi på Volkswagen håller tummarna.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.