Volkswagen registrerade 710 nya exemplar av ID.4 under juli.

Juli stark månad för Volkswagen – blev etta både totalt och på el

Med 2 114 inregistrerade bilar blev Volkswagen etta på den svenska bilmarknaden under juli månad. Märket blev även största elbilsmärke, tack vare stort antal leveranser av sina ID.-modeller.

När branschorganisationen Mobility Sweden summerar juli månads bilregistreringar kan det konstateras att marknaden gick ned med tre procent jämfört med samma månad i fjol.

För Volkswagen handlade det dock om en framgångsrik månad. Under månaden inregistrerade märket totalt 2 114 nya personbilar, varav 1 076 (51 procent) var helt eldrivna. Det gör Volkswagen till Sverige-etta både totalt och på elbilar under juli. Detta är andra månaden i rad som Volkswagen toppar Sverige-listan för nyregistreringar.

De tre modeller som låg i täten i Volkswagens registreringsstatistik i juli var ID.4 (710), T-Roc (249) och ID.5 (232).

Ackumulerat – sedan årets start – har 17 160 nya Volkswagen-bilar inregistrerats (jan-juli 2022: 18 006 bilar). Det ger en marknadsandel på 10,9 procent. (jan-juli 2022: 11,1 procent).

– Vi ser nu resultatet av en mycket stark orderingång. Vi har bra tryck i leveranserna och har dessutom nu även fått kortade ledtider på våra beställda bilar. Man kan säga att vi idag ligger på normala leveranstider. Det här är förstås något som gläder oss, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar i Sverige.

Hösten ser händelserik ut för Volkswagen, som inom kort öppnar orderböckerna för helt nya elbilen ID.7. Nya generationer och uppdateringar av flera av märkets storsäljare väntar också.