Maj en toppmånad för Volkswagen

Maj blev en riktig toppmånad för Volkswagen på den svenska marknaden. 3 244 bilar registerades in och marknadsandelen blev 10,8 procent. Det gör att maj är den bästa enskilda månaden för Volkswagen sedan september 2001. Jämfört med maj 2006 ökade marknadsandelen från 8,7 till 10,8 procent. Storsäljare under månaden har varit Passat och Golf med 1 118 respektive 1 109 bilar. Under perioden januari-maj har totalt 11 416 nya Volkswagen registrerats in på den svenska marknaden. Det är en ökning med 11,6 procent jämfört med motsvarande period 2006 (10 228 januari-maj 2006. Även den ackumulerade marknadsandelen ökade till 9,1 procent (8,8 procent januari-maj 2006). - Vi noterar en bra försäljning av snåla dieselbilar och miljöbilar. Glädjande är också att våra livsstilsbilar Eos, Beetle, Touareg och Golf R32 samt våra nylanserade Cross-modeller säljer riktigt bra, säger Claes Jerveland, chef för Volkswagen i Sverige och tillägger: - Dessutom har vi årets två stora lanseringar framför oss. I september kommer nya Golf Variant och senare väntar den lilla SUV:en Tiguan. Dessutom kommer vi att lansera bilar med E85 på sikt. Sammantaget gör det att vi förväntar oss att 2007 blir ett riktigt bra år för oss. För ytterligare information kontakta Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 896 57 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se År 2006 levererade Volkswagen 3 395 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Fox, Polo, Golf, New Beetle, Touran, Jetta, Passat, Eos, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.