Nya Volkswagen Eos – en uppgraderad innovatör

Nya Volkswagen Eos – en uppgraderad innovatör

Under årets tionde månad avslöjade Volkswagen sin trettonde modellpremiär för året: Eos. Den framgångsrika cabrio/coupén har slipats rent tekniskt, fått en uppdaterad formgivning och förfinats med många nya utrustningsdetaljer.

Volkswagen Eos var banbrytande vid premiären 2006. Med sin innovativa takkonstruktion kombinerar den det bästa av allt: Stängt har man den täckta bilens komfort kombinerat med coupéns eleganta linjeföring med en integrerad sollucka i glas som dessutom går att öppna. Om vädret tillåter kan man, om man vill, med ett knapptryck fälla ner alltihop och istället njuta av en fullfjädrad cabriolet. Sedan premiären har Eos tillhört de mer populära modellerna och har hittills sålts i närmare 1000 exemplar i Sverige. Nu är det dags för nästa version.

Med tydlig struktur och horisontell linjeföring följer utseendet hos nya Eos koden i Volkswagens design-DNA. Mellan de nya strålkastarna sträcker sig den nya kylargrillen som består av tre svarta, glänsande ribbor. Bakifrån känner man igen den nya Eos på de nydesignade, tvådelade LED-bakljusen och den nya stötfångaren med diffusor.

Tekniskt karaktäriseras Eos av årgång 2011 av flera nya detaljer. Dessa inkluderar tillval som färddatordisplayen ”Premium” med färgskärm, helljusassistenten ”Light Assist” och den andra generationen av Park Assist. En nyhet för Eos är också det nyckellösa lås- och startsystemet Keyless Access, som numera kan öppna och stänga taket med hjälp av fjärrkontroll.

Extrautrustningen Light Assist övertar automatiskt upp- och nedbländning av helljuset, beroende på trafiksituationen. För att bjuda på skönaste sittkomfort även vid höga temperaturer finns nu ”Cool Leather”-beläggning som tillval: Lädret reflekterar solljuset och blir därmed betydligt mindre uppvärmt.

Nya Eos kommer att premiärvisas för allmänheten vid Los Angeles Auto Show den 17 november. Lanseringen för svensk del blir efter påsk 2011. Bilen kommer med tre turboladdade och direktinsprutade motorer 140, 160 och 210 hk.

Det svenska programmet samt de svenska priserna är ännu ej slutgiltigt fastställda.

År 2009 levererade Volkswagen 3 950 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.