Öppet brev från svensk bilhandel till Finansminister Anders Borg:För att kunna fortsätta sälja miljösmarta gasbilar krävs klara besked om förmånsbeskattningen

För svensk bilhandel, som har daglig och direkt kontakt med bilköpare, är det väsentligt att kunna lämna klara besked om hur den enskilde bäst kan bidra långsiktigt i det miljöförbättringsarbete som alla ställer sig bakom.

Av den anledningen har vi hittills kunnat motivera köp av bilar som går på fordonsgas. Men i brist på besked om förmånsbeskattningen av gasdrivna tjänstebilar från och med årets slut, märker vi att intresset för gasbilar avtar snabbt. Ärendet ligger på regeringens bord och vi hoppas på en skyndsam hantering. För att kunna bibehålla intresset för gasbilar och ge kunderna kloka råd, måste nya regler komma snabbt, vara långsiktiga och lätta att förstå.

Den stimulans som tjänstebilsköparna tidigare fått och får när vederbörande väljer en så kallad miljöbil, slutar gälla vid årsskiftet. Vad som händer efter den tidpunkten vet vi alltså inget om. Vi vet inte ens om det blir en förlängning av reduktion av förmånsbeskattningen. Bristen på besked och information antar vi är förklaringen till att intresset för gasbilar sjunker snabbt; en utveckling som har negativ påverkan på miljön.

I sammanhanget är det en tröst att de bränsleeffektiva, dieseldrivna bilarna slår försäljningsrekord. Men det uppväger inte gasbilens fördelar helt och hållet. Genom att fordonsgasen i Sverige består av i genomsnitt 60 procent biogas är de hittills oslagbara i fråga om utsläpp av koldioxid, kväveoxider och partiklar. En gasbil som körs på biogas är i princip fossilt koldioxidneutral.

En ökad försäljning och acceptans av gasbilar som ett alternativ till bensin- eller dieselmotordrivna bilar skapar på sikt också en viktig begagnatbilsmarknad för privatbilister. Försäljningsvolymerna för gasdrivna bilar är också helt avgörande för investeringsviljan i nya produktionsanläggningar och påfyllnadsställen för biogas och fordonsgas.

Svensk bilhandel behöver snabbt få besked om vilka regler som kommer att gälla för så kallade miljöbilar från och med nästa år. Vi poängterar behovet av långsiktighet och ser helst att de nuvarande reglerna förlängs. Ett beslut i den riktningen ger oss möjlighet att fortsätta vår del av miljöförbättringsarbetet genom att vi kan råda bilköpare att köpa gasbilar.

Christer Persson

Cc:
Miljöminister Andreas Carlgren, Miljödepartementet
Näringsminister Maud Olofsson, Näringsdepartementet

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.