Ola Nilsson helgens dominant i Scirocco R-Cup – dubbelseger på Red Bull Ring

Ola Nilsson helgens dominant i Scirocco R-Cup – dubbelseger på Red Bull Ring

Ola Nilsson fortsatte sitt segertåg i Volkswagen Scirocco R-Cup när han tog pole position och på överlägset maner vann båda helgens två race på österrikiska Red Bull Ring. Samtidigt stod Rasmus Mårthen för sin mest konkurrenskraftiga helg hittills i mästerskapet genom att ratta sin biogasdrivna Scirocco till en tredjeplats i kvalet, medan Mikaela Åhlin-Kottulinsky också hon visade prov på bra fart med sjunde bästa varvtid i Race 1.

Nilsson inledde precis som vanligt med en försiktig öppning under den fria träningen, där han medvetet höll sig utanför topp fem för att inte behöva dela med sig av sin telemetri till resten av fältet. Väl i kvalet, som avgjordes på en regnvåt bana, var det dock Nilsson som tog kommandot och lade beslag på pole position. I Race 1 kunde han sedan enkelt köra hem segern med nästan tio sekunders marginal, men i Race 2 ställdes hässleholmaren inför en tyngre uppgift när han tvingades starta från åttonde plats på den delvis omvända gridden. Nilsson körde dock om sina konkurrenter en efter en, och säkrade därmed sin första dubbelseger någonsin i Volkswagen Scirocco R-Cup. Nilsson leder nu mästerskapet hela 92 poäng före Adam Gladysz.

Rasmus Mårthens insats i kvalet gjorde honom till en potentiell kandidat för pallen i Race 1, men efter en lovande inledning föll dalmasen tillbaka till en slutlig tiondeplats efter ett händelserikt lopp där säkerhetsbilen tvingades ut efter en kollision. Mårthen drog kortaste strået i omstarten, men körde sedan upp sig en placering i Race 2 där han till slut blev nia efter att loppet flaggats av i förtid efter ytterligare en krasch.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky körde i mål på 17:e respektive 19:e plats i de två racen, men farten var långa stunder bättre än så. Bilracingdebutanten noterades för sjunde bästa varvtid i Race 1, men drogs in i ett antal incidenter och tvingades bland annat ta sig i mål med en trasig styrservo i det avslutande loppet.

Volkswagen Scirocco R-Cup går nu in i ett månadslångt uppehåll, innan nästa deltävling körs på Norisring i centrala Nürnberg den 29 juni-1 juli.

Ola Nilsson (24 år): ”Vilken helg – bättre än så här blir det inte. Kvalet var förstås lite ovisst på grund av regnet, men jag lyckades få till ett bra varv som räckte till pole position. Det första loppet var sedan en ganska lugn resa, och jag kunde följa den plan jag hade lagt upp på förhand – trots att säkerhetsbilen blev en faktor att ta med i beräkningarna. I Race 2 var det mer att göra från åttonde plats på gridden, men jag bestämde mig för att vara ganska aggressiv direkt från start. Jag hade en helt otrolig känsla i bilen här på Red Bull Ring, och att vinna båda racen är till och med mer än jag hade kunnat hoppas på. En helt perfekt helg, helt enkelt!”

Rasmus Mårthen (19 år): ”Träningen och kvalet fungerade riktigt bra, och var verkligen ett fall framåt. I Race 1 hade jag en tät kamp med Ubben och Gladysz om tredjeplatsen, men sedan tappade jag kontakten med täten när Ubben fick punktering och höll oss andra tillbaka i samband med säkerhetsbilsperioden. I Race 2 var jag återigen involverad i en hård kamp om fjärdeplatsen när killarna precis framför mig kraschade. Tyvärr kunde jag inte tjäna någon placering på grund av reglementet för rödflagg, men det här var ett klart steg framåt för mig och jag blir mer och mer varm i kläderna för varje helg.”

Mikaela Åhlin-Kottulinsky (19 år): ”Tyvärr fick jag inte riktigt till det den här helgen. Jag har inte vant mig vid push-to-pass än, och det kostade mig en hel del på den här banan där det nog är viktigare än någon annanstans. Jag hade sjunde bästa varvtid i Race 1 och var med i topp tio så länge vi körde utan push-to-pass under träningen, så det är i alla fall skönt att veta att körningen i grund och botten fungerar. I Race 2 låg jag bra till i början, men sedan körde jag ihop med två andra förare och tappade ett par placeringar – och dessutom slutade styrservon att fungera. Jag är inte nöjd med resultatet, men jag har i alla fall en bra känsla inför fortsättningen. ”

Resultat, Red Bull Ring

Efter 5 av 10 race

1: Ola Nilsson, 230 p.
2: Adam Gladysz, 138 p.
3: Dennis Trebing, 133 p.
4: Jakub Litwin, 119 p.
5: Kasper Jensen, 118 p.
12: Rasmus Mårthen, 76 p.
18: Mikaela Åhlin-Kottulinsky, 34 p.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.