Ola Nilsson klättrar i Volkswagen Scirocco R-Cup

Ola Nilsson klättrar i Volkswagen Scirocco R-Cup

Volkswagen Scirocco R-Cup körde för andra gången i år dubbelrace då världens miljövänligaste racingserie gästade Motorsport Arena Oschersleben tillsammans med DTM. Det kom att bli en gästförare som dominerade samtidigt som svenske Ola Nilsson imponerade och gjorde den bästa helgen sedan början av sommaren genom att ta två pallplatser i juniormästerskapet.
Volkswagen Scirocco R-Cup närmar sig slutet av säsongen och under den gångna helgen 18-19 september avgjordes två race på Motorsport Arena i Oschersleben. Kvalet ligger som vanligt till grund för en framskjuten placering i racet och Ola Nilsson gjorde ett bra kval och slutade där på 8:e plats. Snabbast var nyblivne mästaren i Porsche Supercup, René Rast, som gjorde ett gästspel i klassen denna helg. I första racet tog René Rast segern efter en tuff duell med mästerskapsledaren Kris Heidorn. För Ola gällde det att komma i mål med en topp-åtta-placering för att få vara med i den omvända startordning som gäller i race två. Det gick tyvärr inte hela vägen fram och Ola slutade på nionde plats.
I race två gjorde René Rast en imponerande uppkörning från startposition 8:a till en ohotad seger. Den som i fältet förutom René gjorde den bästa uppkörningen var glädjande nog Ola Nilsson som lyckades bli 4:a endast ett par tiondelar från pallen efter att ha startat 9:a. Detta innebar att Ola tog en andraplats bland de ordinarie förarna då både René Rast (1:a) och David Brabham (3:a) endast gjorde gästinhopp.
– Jag är oerhört nöjd med helgen. Förvisso kunde man ha önskat lite mer av första racet, men det jag presterar under andra racet är riktigt bra. Personligen är jag inte alls förvånad att Rene Rast kommer in och dominerar under helgen då han har hjälpt Volkswagen med framtagandet av tävlingsbilen i Scirocco R-Cup. Han har utan tvekan varit den som suttit mest i bilen fast att han nu bara tävlade som gästförare, säger Ola.
I sammandraget har nu junioren Kris Heidorn kopplat greppet om segern i serien. Det troliga är att Kris står som segrare efter sista racet på Hockenheim i oktober. De som dock har en teoretisk chans är Jann-Hendrik Ubben som ligger 19 poäng bakom och polacken Maciek Steinhof som ligger 20 poäng bakom Kris. Olas kanonhelg gjorde att han klättrade från 11:e plats till 6:e plats i sammandraget. Sista tävlingen för säsongen avgörs 15-16 oktober på Hockenheim.
Johan Nilsson, Presschef ONE, tel 0708-28442, e-post johan@on-e.se
År 2009 levererade Volkswagen 3 950 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.