Populärt turistmål jubilerar – Autostadt firar tio år

Populärt turistmål jubilerar – Autostadt firar tio år

För tio år sedan, den 1 juni 2000, invigdes Autostadt – Volkswagen-koncernens upplevelsecentrum i Wolfsburg, Tyskland som sedan starten besökts av mer än 20 miljoner människor. Tioårsjubileet firas 28-29 maj, dag och natt, då mer än 300 artister från hela världen framför över 70 minnesvärda och spektakulära shower.

Oavsett om besökarna befinner sig i museet, kundcentret, varumärkenas paviljonger eller i restaurangerna kommer de att kunna ta del av firandet – varje hörn av det 25 hektar stora området kommer att överraska och glädja dem med olika skådespel.

Firandet vänder sig till både barn och vuxna och inkluderar teater, komedi, kabaré, buskis, dockteater, marionett och gatuteater. Artister från Nederländerna, Ryssland, Spanien, Australien, USA, Frankrike, Italien och Tyskland bjuder på luftakrobatik och jonglering. Dessutom kommer a-cappellagrupper och musikband uppträda på Autostadts attraktioner och på Autostadt-kryssaren FGS Havelland.

Temat för kvällens attraktioner är "ljus och eld". Artister, konstnärer och formgivare kommer att belysa Autostadt på ett mycket imponerande sätt med minnesvärda fyrverkerier och ljusshower.
– Tio år med Autostadt är en god anledning till att tacka våra besökare för deras fortsatta stöd och att fira med dem under ett helt dygn. Vi utlovar många överraskningar i hela parken och kommer att se till att både unga och gamla har en underbar tid här, säger Otto Ferdinand Wachs, VD för Autostadt.

Vad som började som en vision i mitten av nittiotalet har blivit en framgångsrik verklighet. Med mottot "Människor, bilar och vad som förflyttar dem", har Autostadt sedan det öppnades varit en pionjär inom bilindustrin vad gäller upplevelsecentrum där man har kastat nytt ljus på mänsklig mobilitet.

Autostadt är ett av Tysklands mest populära turistmål för familjer. Mer än tjugo miljoner besökare under tio års existens vittnar om att Autostadt har något att erbjuda stora som små, bilälskare som konst- och kulturintresserade.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.