Rekordsnål resa med Golf TDI BlueMotion – förbrukade endast 2,92 l/100 km

Rekordsnål resa med Golf TDI BlueMotion – förbrukade endast 2,92 l/100 km

Nya Volkswagen Golf 1,6 TDI BlueMotion förbrukade mindre än tre liter per 100 kilometer under "Think Blue. Eco Ride." – en 1 602 kilometer lång resa från Nantes till Köpenhamn. Det är nytt rekord och lägre än den officiella förbrukningssiffran.

Golf 1,6 TDI BlueMotion är den bränsleeffektivaste Golf-versionen någonsin. Enligt den europeiska körcykeln NEDC förbrukar denna 110 hk starka bil endast 3,2 liter diesel per 100 km och reducerar CO2-utsläppen till låga 85 g/km. Den teoretiska räckvidden ligger på 1 500 km.

Under Volkswagens testkörning ”Think Blue. Eco Ride”, som övervakades av den tyska testorganisationen DEKRA, vi sade sig Golf 1,6 TDI BlueMotion vara ännu snålare. Förare från Volkswagen Driving Experience lyckades nå ett verifierat värde på 2,92 liter diesel per 100 kilometer i normal trafik under en körtid på 20 timmar och 45 minuter. Så bränsleeffektivt har bilen aldrig tidigare körts i ett test.

Den varierande rutten gick från Nantes i västra Frankrike (Europas miljöhuvudstad 2013) via Paris, Antwerpen, Bremen och Hamburg till Köpenhamn (Europas miljöhuvudstad 2014). Sträckan mellan de två städerna, 1 602 kilometer, kördes utan att tanka. Den 50 liter stora tanken fylldes i Nantes, där den förseglades av en kontrollant från DEKRA. Efter resan fylldes 46,92 liter diesel på i samma tank under överseende av samma kontrollant.

– Ett imponerande resultat! Resan visar att samspelet mellan bränslesparande teknik och en effektiv körning gör att det går att nå riktig låg förbrukning, säger Simon Thomas, marknadschef inom Volkswagen-koncernen och märket Volkswagen.

Tack vare flera förändringar som rör aerodynamiken har Golf 1,6 TDI BlueMotion ett mycket lågt luftmotstånd – cd-värdet ligger på 0,27. Aerodynamiken har förfinats genom bland annat sänkt chassi (-15 mm jämfört med en vanlig Golf), en speciell takspoiler, en kylargrill som nästan är helt sluten, delvis slutna luftintagsgaller i stötfångaren, ett optimerat luftflöde för kylningen och speciella inkapslingar under bilen.

Tekniska åtgärder som gör Golf TDI BlueMotion banbrytande effektiv och snål med bränslet är lättviktskonstruktion (tjänstevikten har sänkts med 49 kg jämfört med föregångaren), innovativ drivlineteknik (exempelvis start/stopp-system och bromsenergiåtervinning), modifieringar av TDI-motorn, en 6-växlad manuell växellåda och däck med extra lågt rullmotstånd.

Den låga bränsleförbrukningen har dock inte uppnåtts på bekostnad av varken dynamiken eller komforten. Bilen accelererar 0-100 km/h på 10,5 sekunder och topphastigheten är 200 km/h.

Golf 1,6 TDI BlueMotion, med det populära Masterspaketet som standard, började säljas på den svenska marknaden i september. Tack vare en låg bränsleförbrukning och ett lågt CO2-utsläpp i förhållande till bilens vikt, gör att modellen klassas som miljöbil i Sverige. Det rekommenderade cirkapriset är 219 900 kronor. Även kombiversionen, Golf Sportscombi, kommer så småningom att erbjudas i BlueMotion-utförande.

Om BlueMotion
Technologies BlueMotion Technologies är Volkswagens samlingsnamn för alla modeller med miljöinnovationer. Alla utvecklade med ambitionen att minska miljöpåverkan utan att kompromissa med kraft och körglädje. Läs mer om BlueMotion Technologies

Om Think Blue
Think Blue innefattar Volkswagens mål om att skapa miljövänliga produkter och lösningar, att uppmuntra ett miljövänligt tänk och att bidra till en hållbar framtid. Det handlar om att vara mer ansvarstagande på vägen och mer medveten om miljön  – inte bara i våra bilar, utan överallt, varje dag. Läs mer om Think Blue

Fakta Golf 1,6 TDI BlueMotion

• Motor: Direktinsprutad turbodiesel (TDI)
  • Cylindervolym: 1,598 cm3
  • Hästkrafter: 110 hk
  • Vridmoment: 250 Nm vid 1 500- 3 000 v/min
  • Växellåda: 6-växlad manuell
  • Drivning: Framhjulsdrift
  • Bränsleförbrukning: 3,2 liter per 100 km
  • CO2-utsläpp: 85 g/km
  • Topphastighet: 200 km/h
  • Cd-värde (luftmotstånd): 0,27
  • Bränsletank: 50 liter; teoretisk räckvidd på upp till 1 562 km
  • Tjänstevikt (2-dörrars): 1 265 kg (föregångaren: 1 314 kg)
  • Produktionsort: Wolfsburg
  • Chassi: Fram: McPherson fjäderbensframaxel, Bak: Torsionsbakaxel

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige