Tredje generationen av flaggskeppet Touareg.

Säljstart för helt nya Volkswagen Touareg

Med den tredje generationen av Touareg presenterar Volkswagen en helt ny bil med de senaste infotainment-, komfort- och assistanssystemen samt ny uttrycksfull design. Förförsäljningen av motoralternativet 3,0 V6 TDI 4MOTION 286 hk har nu startat på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset är från 579 900 kronor.

Nya Touareg i punktform

• Visar vägen – nya Touareg: Volkswagen introducerar ett nytt högteknologiskt flaggskepp med den tredje generationens Touareg.
  • Den digitala vägen – helt digital förarmiljö: Den digitala instrumenteringen ”Innovision Cockpit” är den största i sitt slag i SUV-klassen.
  • Den dynamiska vägen – vägegenskaperna: Fyrhjulsdrift och aktiva krängningshämmare gör att SUV-prestandan tas till nya höjder.
  • Den intuitiva vägen – assistanssystemen: Som förare får man på ett intuitivt sätt tillgång till den fulla potentialen hos system som Night Vision och Cross Traffic Assist.
  • Den enkla vägen – bekväm, och praktisk i vardagen: Massagestolarna får långa resor att verka kortare, och Trailer Assist gör det väldigt enkelt att backa t.o.m. med ett 3,5-tonssläp.
  • Säkerhet och prestanda: Assistans-, komfort- och kördynamiksystem möjliggör säkerhet och prestanda på en ny nivå.
  • ”Night Vision” och ”IQ.Light – LED matrix-strålkastare”: Med värmekamera och avancerad belysning blir nya Touareg säkrare under mörkerkörning
  • Anpassad design: Kunden kan välja bland designpaketen Modern Sport, Modern Nature eller R-Line för att anpassa sin Touareg efter tycke och smak.
  • Lägre vikt: Karossen på nya Touareg är tillverkad av en blandning av aluminium och stål och väger 106 kg mindre än föregångaren.
  • Större bagage: Lastutrymmet rymmer hela 113 liter mer än föregångaren.
  • Rik standardutrustning i Sverige: ”Innovision Cockpit” och samtliga förarassistanssystem som erbjuds är standard på den svenska marknaden.
  • Lansering i juni: Premiären hos de svenska återförsäljarna sker i slutet av juni.
  • Från 579 900 kr: Förförsäljningen av motoralternativet 3,0 V6 TDI 4MOTION 286 hk har nu startat. Det rekommenderade cirkapriset är från 579 900 kronor.

Fokus på människor

I sommar är det premiär för en helt nyutvecklad generation av Volkswagens flaggskepp – Touareg. Den tredje generationen är en bil som når nya ännu högre nivåer när det gäller den senaste teknologin.

Nya Touareg imponerar bland annat med det nya infotainmentsystemet ”Innovision Cockpit” som bildar en helt digital förarmiljö. Förare använder Innovision Cockpit för att anpassa assistans-, kördynamik- och komfortsystemen till sin personliga smak, bilen blir "deras" Touareg. Det öppnar en värld där föraren och passagerarna ombord inte längre behöver anpassa sig till bilen, snarare anpassar bilen sig till dem. Innovision Cockpit är standard på den svenska marknaden.

Som en ny smartphone är nya Touareg inställd och anpassad till personliga behov. Detta möjliggörs av en ny hög nivå av uppkopplade system och program − styrd via digitala gränssnitt och multifunktionsratten.

Nya Touareg visar även vägen med de senaste och mest avancerade komfort- och assistanssystemen, varav många är standard på den svenska marknaden.

− Efter lyckade lanseringar av Tiguan, Tiguan Allspace och T-Roc är det nu dags för vårt flaggskepp Touareg som nästa bidrag i vår breda SUV-offensiv. Vi ser redan ett mycket stort intresse för den nya generationen, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige och fortsätter:
– Med sin design, innovativa teknik, höga säkerhet, utmärkta komfort och sina dynamiska köregenskaper har nya Touareg alla möjligheter att bli en riktig drömbil för många.

Lanseras med V6-motorer

Nya Touareg erbjuds med turboladdade 3-liters V6:or som både är effektiva och har hög prestanda. I Sverige erbjuds från start en dieseldriven, turboladdad V6:a med 286 hk (600 Nm) som instegsversion.

Förförsäljningen av detta motoralternativ har nu startat hos Volkswagens återförsäljare. Bilen går också att bygga i bilkonfiguratorn på www.volkswagen.se. Det rekommenderade cirkapriset är från 579 900 kronor. Fram till premiären i slutet av juni finns det ett introduktionserbjudande som innebär att tillvalspaketet ”Executive” kan beställas för 9 900 kr (ordinarie cirkapris: 32 900 kr).

Sverigepremiären av nya Touareg sker preliminärt i slutet av juni. I samband med den släpps en bensindriven V6:a på 340 hk (450 Nm). Vid årsskiftet släpps dessutom en prestandaversion i form av en dieseldriven, turboladdad 4,0-liters V8:a som utvecklar 421 hk (900 Nm). Det planeras även för en laddhybrid på 367 hk, men lanseringstidpunkt är ännu inte fastställd.

Nya mått och lägre viktJämfört med föregångaren har den tredje generationen av Touareg vuxit både på längden och bredden. Nya Touareg är 4 878 lång (+77 mm jämfört med föregångaren), 1 984 mm bred (+44 mm) och 1 717 mm hög (-7 mm), inklusive takreling som är standard i Sverige.

De nya måtten ger inte bara sportigare proportioner utan har också en positiv effekt på utrymmet interiört. Ökningen av längden har till exempel resulterat i att bagagevolymen kunnat utökas betydligt – från 697 till 810 liter (med baksätet uppfällt).

Trots att Touareg blivit både längre och bredare, väger karossen 106 kg mindre – allt tack vare en smart materialmix bestående av 48 % aluminium och 52 % högklassigt stål.

Uttrycksfull design

Volkswagens chefsdesigner Klaus Bischoff och hans team har tagit Touaregs design in i en ny era och dimension. Dessutom matchar designen och tekniken varandra perfekt. Med denna den tredje versionen av Touareg, har Volkswagen tagit positioneringen av sitt flaggskepp ytterligare ett snäpp och gjort den till en exklusiv allroundbil. Touaregs mycket uttrycksfulla design avspeglar modellens nya positionering.
– Vi gavs möjlighet att förverkliga vår mest ambitiösa vision om en stor, exklusiv Volkswagen-SUV. Och den möjligheten har vi naturligtvis utnyttjat fullt ut, kommenterar Klaus Bischoff.

”Innovision Cockpit” − standard i Sverige

Med nya Touareg presenterar Volkswagen för första gången sin helt digitala förarmiljö. Här smälter den digitala mätartavlans display (12”) och det avancerade navigationssystemets display (15") ihop och bildar Innovision Cockpit − ett Infotainmentsystem som nästan helt saknar knappar och reglage av traditionellt slag.

Gränssnittet är nytt och har flera anpassningsmöjligheter, men är samtidigt lika enkelt att använda som på Volkswagens övriga modeller. Innovision Cockpit är standard i Sverige.

Som standard på den svenska marknaden ingår även induktiv laddningsmöjlighet för smartphones, App-Connect som stödjer gränssnitten MirrorLink®, Apple CarPlay™ och Android Auto™ (Android Auto finns ännu inte tillgängligt på svenska via Google Play) samt möjlighet att ansluta och styra infotainmentsystemet via en smartphone.

Fullproppad med nya innovationer

Touareg lanseras med den största uppsättningen assistans-, kördynamik- och komfortsystem som någonsin integrerats i en Volkswagen. De största nyheterna är:

• Night Vision (tillval) − Erbjuder föraren en längre siktsträcka än vad halvljuset når genom att visa värmebilder. Detekterade personer eller djur inom bildområdet märks ut med gul färg direkt i infotainmentsystemet. Systemet varnar om det finns risk för en kollision. Om bilen utrustas med LED-matrix skickas även ljussignaler för att varna fotgängaren.
  • Cross Traffic Assist (standard) − Reagerar och varnar för korsande trafik.
  • Roadwork Lane Assist (standard) − Halvautomatisk styrning och filhållning i acceleration och bromsning upp till 60 km/h.
  • Aktiv fyrhjulsstyrning (tillval) – En annan avancerad Volkswagen-nyhet är fyrhjulsstyrningen. Beroende på den aktuella körsituationen, kan alla fyra hjulen på bilen vrida sig samtidigt. Fyrhjulsstyrningen ger en kort vändradie i låga hastigheter. Vid höga hastigheter och dynamisk körning förbättras styrresponsen.
  • Adaptiva krängningshämmare (tillval) − Bidrar till minimal krängning och markant bättre kurvtagningsförmåga vid dynamisk körning.
  • IQ.Light − LED matrix-strålkastare (tillval) − Tillsammans med en kamera och navigationssystemet lyser LED-Matrix upp vägen på bästa sätt. Statiskt kurvljus, allvädersbelysning, dynamiskt kurvljus, dynamiskt helljus med partiell avskärmning av medtrafikanter, korsningsljus, motorvägsljus och stadsljus är alla integrerade i Matrix-tekniken.
  • Head-up display (tillval) − Projicerar upp relevant information från förarassistanssystem och navigationssystem liksom varningsmeddelanden på insidan av vindrutan. Genom att displayen är placerad i det direkta synfältet, kan föraren se all viktig information utan att behöva ta ögonen från vägen. Head-up-displayen är den största i sitt slag från Volkswagen och har en virtuell yta på hela 217x88 mm. Föraren kan själv variera vilka typer av information som ska visas.

I nya Touareg arbetar dessa system omärkligt i bakgrunden och gör körningen säkrare, enklare och mer intuitiv än någonsin tidigare.

4MOTION fyrhjulsdrift

Den nya generation av Touareg fortsätter på den redan inslagna vägen med att ha permanent fyrhjulsdrift (4MOTION Active Control med körlägesväljare) som standard. Denna kombineras med en 8-stegad automatväxellåda (”shift-by-wire”) som effektivt kan hantera drivmoment på upp till 1 000 Nm.

De olika körlägena hanteras enkelt via 4MOTION Active Control-reglaget på mittkonsolen. Via detta vridreglage kan föraren välja fyra högnivålägen och ta fram olika popup-menyer. För att få fram profilerna för vanlig väg vrider man reglaget moturs. Vrider man det medurs kan föraren välja mellan offroad-lägena. 4MOTION Active Control anpassar sekundsnabbt alla relevanta assistanssystem efter körförhållandena.

Rik standardutrustning i Sverige

På den svenska marknaden har Volkswagen paketerat in en rik standardutrustning med fokus på säkerhet och digitalisering. Som tidigare nämnts är den helt digitala instrumenteringen ”Innovision Cockpit” standard. Andra exempel på standardutrustning är Bluetooth handsfree, induktiv laddning, App-Connect, larm och Keyless Access.

Tittar vi på säkerheten är alla tillgängliga förarassistanssystem för Touareg standard i Sverige: Lane Assist, Emergency Assist, Traffic Jam Assist, adaptiv farthållare, Side Assist, Rear Traffic Alert, Cross Traffic Assist, PreCrash 360, Front Assist med City Emergency Brake inklusive Pedestrian Protection samt Sign Assist.

Attraktiva paket

Till nya Touareg erbjuds dessutom en rad attraktiva paket:

• Easy Park-paket (15 500 kr) − Park Assist, Trailer Assist, Backkamera Rear Assist, Elektiskt utfällbar dragkrok, Förbandsväska, Reflexväst, Lastrumsmatta
  • Executivepaket (introduktionserbjudande 9 900 kr, ord. pris 32 900 kr) − Läderklädsel Vienna, Elmanövrerad bagagelucka med Easy Open och Easy Close funktion, LED-Matrix strålkastare & LED-bakljus High, Eluppvärmd multifunktionsratt
  • Innovationspaket (56 900 kr) − Dekorpanel Linea Birch, Ambientebelysning (30 olika färger), Adaptiv luftfjädring & fyrhjulsstyrning, Night Vision mörkerkörningsassistent, Dynaudio Sound System, Head-up-display Plus
  • Designpaket Modern Nature (22 700 kr) − Lättmetallfälgar 18 tum ”Cordova”, Ambientebelysning enfärgad, Dekorpanel Olive Ash, Ilastningsskydd i rostfritt stål, instegslister i metall, Stötfångare "Design", Avgasutblås "Design"
  • Designpaket Modern Sport (22 700 kr) − Lättmetallfälgar 18 tum ”Cordova”, Ambientebelysning enfärgad, Dekorpanel Aluminium, Ilastningsskydd i rostfritt stål, Instegslister i metall, Stötfångare "Design", Avgasutblås "Design"
  • Designpaket R-Line exteriör (64 900 kr) − Lättmetallfälgar 20 tum ”Nevada”, Designpaket Modern Nature eller Modern Sport, R-Line exteriör, Läderklädsel Vienna
  • Designpaket R-Line exteriör & interiör (59 900 kr) − Lättmetallfälgar 20 tum Nevada, Ambientebelysning enfärgad, Dekorpanel Aluminium R-Line, Ilastningsskydd i rostfritt stål, Instegslister i metall R-Line, Mittkonsol i svart högglans, Pedaler och fotstöd i borstat rostfritt stål, Eluppvärmd multifunktionsratt i R-Line design, R-Line exteriör, Läderklädsel Vienna, Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt, Svart innertak

Exempel på tillval

För den kund som vill krydda sin Touareg lite extra finns det en mängd tillval att välja bland, här följer ett urval:

• Adaptiv luftfjädring (18 500 kr)
  • Adaptiv luftfjädring & fyrhjulsstyrning (27 100 kr)
  • Adaptiv luftfjädring, fyrhjulsstyrning & adaptiv krängningshämmare (56 100 kr, erbjuds från och med sensommaren)
  • Head-up display Plus (12 400 kr)
  • Night Vision (17 300 kr)
  • Akustikrutor, mörktonat till 90 %, från B-stolpe och bakåt (10 300 kr)
  • Bagagelucka, elmanövrerad, men Easy Open & Easy Close-funktion (6 300 kr)
  • IQ. Light – LED Matrix-strålkastare & LED-bakljus ”High” (17 800 kr)
  • Panoramasoltak, skjut-/tiltbart (14 400 kr)
  • Klimatanläggning, 4-zons Climatronic (8 400 kr)
  • Dynaudio Confidence, 13+1 högtalare, 730 W totaleffekt (15 400 kr)
  • Parkeringsvärmare, fjärrstyrd med timerfunktion (10 900 kr)
  • Sätesventilation fram (7 500 kr)
  • Sätesventilation och massagefunktion fram (12 000 kr)

Tekniska Fakta – Touareg 3,0 V6 TDI 4MOTION 284 hk

Motor: Direktinsprutad och turboladdad V6 dieselmotor (TDI)
Växellåda: 8-stegad automatväxellåda (”shift-by-wire”)
Drivsystem: 4MOTION fyrhjulsdrift
Cylindervolym: 3,0 l
Effekt: 286 hk
Max vridmoment: 600 Nm vid 2 250-3 250 varv/min
Blandad körning: 6,90 l/100km*
CO2-utsläpp: 182 g/km*
Toppfart: 235 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 6,1 s
Miljöklass: EURO 6 AG

Vikter

Tjänstevikt: 2 070 kg
Totalvikt: 2 850 kg
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 3 500 kg

Mått

Längd: 4 878 mm
Bredd:1 984 mm
Höjd max: 1 717 mm (inklusive takreling)
Max interiörhöjd fram/bak max (från säte): 1 049 mm/990 mm
Interiörbredd fram/bak: 1 584 mm/1 547 mm
Axelavstånd: 2 904 mm
Spårvidd fram min/max: 1 653 mm/1 669 mm
Spårvidd bak min/max: 1 669 mm/1 685 mm

Bagageutrymme

Längd nedfällt säte: 1 910 mm
Bredd mellan hjulhusen: 1 081 mm
Volym med uppfällt baksäte: 810 l
Volym med nedfällt baksäte: 1 800 l

Rek. cirkapris: från 579 900 kr
Fordonsskatt: 4 805 kr

*EU:s standardtestvärden för jämförelseändamål – kan skilja sig från faktiska körresultat

Mer information

• Mer tekniska fakta samt fler detaljer om designen, infotainment-, komfort- och assistanssystemen finns i bifogad PDF.
  • På www.volkswagen.se går att det att bygga nya Touareg i bilkonfiguratorn ”Bygg din bil”.