Sébastien Ogier vinner för fjärde gången i år

Sébastien Ogier vinner för fjärde gången i år

Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) tog sin fjärde seger för säsongen under extremt svåra förhållanden i Rally Italia. Volkswagen är därmed obesegrade år 2014 och har utökat sin segerrad till tio segrar i rad.

Under en stor del av rallyt fick fansen vara med om en av de mest spännande duellerna för säsongen. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) var länge inblandade i en kamp med team-kollegorna Ogier/Ingrassia om sträcksegrar, om tiondedelar av sekunder och om totalledningen innan en punktering kostade det finska paret ledningen och såg dem droppa ned till tredje plats.l

Det tredje paret i Volkswagen Polo R WRC imponerade också, Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) avslutade det sjätte rallyt för säsongen med en fjärdeplats.

-Ogier mot Latvala - det var en av de mest spännande kamper jag har sett på väldigt länge, säger Dr. Heinz-Jakob Neußer, i styrelsen för teknisk utveckling hos Volkswagen.

-Jag tror att duellen kommer att fortsätta att underhålla oss under resten av säsongen. Hela Volkswgen-teamet gjorde ett fantastiskt jobb. Tack till alla som bidragit till framgången.

Ogier mot Latvala

Trogen Volkswagens motto - må bäste man vinna -, vilket utesluter alla stallorder i kampen om VM-titeln, tog Jari-Matti Latvala ledningen på den femte specialsträckan. Sébastien Ogier fortsatte att vinna delsträckor och höll jämna steg med sin team-kollega. På lördagseftermiddagen, när bara 12,3 sekunder skiljde de två Volkswagen-förarna åt och när 100 km av rallyt återstod, tog duellen slut. Latvala slog i en sten på den 13:e specialsträckan och skadade ett hjul som han vare tvungen att byta på plats.

Medan Ogier fortsatte och kunde ta en komfortabel 13:e seger i Volkswagens färger utmanade Latvala Mads Østberg (Citroën) om andraplatsen ända in till Power Stage. Tredjeplatsen var tillräckligt för att ge Latvala/Anttilla deras 43:e pallplats och deras elfte på 19 rallyn i Volkswagen.

Norge kommer tillbaka

Andreas Mikkelsen och hans nygamla co-driver Ola Fløene trivdes i sin första tävling tillsammans för året och slutade på en imponerande fjärdeplats. Det var Mikkelsens tredje fjärdeplats i rad. Under största delen av Rally Italy hade Mikkelsen/Fløene en kamp om tredjeplatsen med Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S, Citroën). Den tog slut när de slog i en sten mitt på vägen på den 17:e specialsträckan och skadade en stötdämpare. På de resterande specialsträckorna tog Mikkelsen/Fløene inga onödiga risker utan gick in för att säkra fjärdeplatsen

Hetta och sand

Rally Italia visade sig bli en verklig test av människa mot maskin. Lös sand gav inte mycket vägrepp för dem som startade tidigt. De hade inget annat val än att svepa bort sanden för bilarna som kom bakom dem. Volkswagens förare kom till Rally Italia som etta, tvåa och trea i VM-tabellen. Då säger reglerna att de ska gå ut som de tre första bilarna. Trots handikappet låg de på första, andra och fjärde plats när en tredjedel av rallyt körts.

Besättningens fysiska kondition kom att spela en avgörande roll. Med temperaturer upp till 36 grader i skuggan var det hett i cockpit. Och trots att väderleksutsikterna lovade solsken under hela rallyt hade väder-teamet händerna fulla med att välja rätt däck. Temperaturen steg snabbt på morgonen, på bara två timmar steg den med nio grader.

Segerraden fortsätter

Sébastien Ogier/Julien Ingrassia tog sin fjärde seger för säsongen och lade ännu ett kapitel till Volkswagens framgångssaga. Från och med slutet av säsongen 2013 har de tio senaste segrarna gått till Volkswagen. Polo R WRC har nu 16 vinster och 28 pallplatser efter 19 körda rallyn i WRC. Volkswagens rallybil är inte bara snabb utan också tillförlitlig. Sedan Polo R WRC gjorde sin debut 2013 har den efter 19 starter inte tvingats bryta en enda gång på grund av tekniska fel.

Volkswagen har vunnit 226 av 343 specialsträckor sedan förra årets Monte Carlo-rally. I och med Rally Italy har Polo R WRC varit bland de tre snabbaste vid 521 av 953 möjliga tillfällen.

Långa dagar, korta nätter

Mycket jobb och litet sömn, den sjätte omgången i årets WRC-tabell blev en fysisk utmaning för servicepersonalen. Trots det utförde de sin vanliga felfria och tillförlitliga prestation vid de åtta servicetillfällena. Dessutom tillbringade de flera timmar med korsa Sardinien för att nå 15-minutersservicen i Buddusò, 120 km från serviceparken i Alghero.

För första gången sedan Polo R WRC började tävla i världsmästerskapet i rally tog Volkswagens team alla bonuspoängen i Power Stage. Andreas Mikkelsen var snabbast och tog för första gången de tre bonuspoängen. Andraplatsen betydde ytterligare två poäng till Jari-Matti Latvala medan Ogier på tredje plats fick en poäng. Efter 18 Power Stages har Volkswagens förare tagit bonuspoäng vid 32 tillfällen.

Sébastien Ogier och Julien Ingrassia utökade sin ledning i förar-och kartläsarmästerskapet och kommer att avsluta första halvan av säsongen som VM-ledare - oavsett hur det går i Rally Poland. Deras närmaste konkurrenter är team-kollegorna Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila. Ännu en Volkswagen-förare är med och tampas om tredjeplatsen i VM-tabellen, Andreas Mikkelsen är med sin fjärdeplats bara tre poäng efter Mads Østberg

Citat efter Rally Italy

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

-Jag är överlycklig! Den här segern är definitivt en av de tuffaste i min karriär. Redan från första dagen pressade Julian och jag oss till det yttersta här på Sardinien. I den här hettan och på de extremt halkiga vägarna var vi tvungna att riskera allt för att sätta press på Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila. Det lönade sig till slut och vi vann. Vi leder visserligen VM halvvägs in i säsongen men det är inget skäl koppla av. Jari-Matti är i toppform just nu. Men vi håller också ett öga på de andra. Mads Østberg imponerade och grattis till Andreas Mikkelsen för hans seger i Power Stage.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

- Jag kan inte vara riktigt nöjd med tredjepatsen. Vi ledde alltsedan i fredags och hade en god chans att vinna. Tyvärr försvann allt hopp om seger efter lördagens sladd och punkteringen. Vi hade också en del andra mindre problem. Vi försökte ta in på Mads Østberg på söndagen men hans försprång var för stort. Men vi tog ändå två bonuspoäng i Power Stage. Vad det gäller farten var vi mycket bra här på Sardinien, det är det ingen tvekan om. Det här resultatet gör inte situationen i mästerskapet lättare men det är fortfarande sju rallyn kvar och vi måste se framåt mot dem.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

-Vi hade en bra utgångspunkt inför starten i dag. Det var ett stort gap till tredjeplatsen och ett ännu större till femteplatsen bakom oss. Vi ägnade hela morgonen åt att koncentrera oss på att spara däcken så mycket som möjligt inför Power Stage. Det lönade sig även om vi gjorde några mindre misstag. Trots det lyckades jag vinna min första Power Stage. Fantastiskt! Sammantaget är jag mycket nöjd med Rally Italy. Vi åstadkom det vi hade föresatt oss göra. Jag är mycket nöjd med att ha Ola Fløene tillbaka vid min sida. Han gjorde direkt ett mycket bra jobb. Det här är min tredje fjärdeplats i rad. Jag skulle vilja klättra minst en placering nästa gång. Jag är säker på att vi kan klara det. Uppåt är nu den enda vägen för Ola och mig.

FIA Rally World Championship (WRC),

6. Jipocar Czech National Team 32

7. RK M-Sport WRT 18

8. Hyundai Motorsport N 4

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.