Nya Volkswagen ID.7 får högsta betyg i Euro NCAP:s säkerhetstester.

Toppbetyg för nya Volkswagen ID.7 – fem stjärnor i Euro NCAP

Volkswagen ID.7, som nu lanseras på den svenska marknaden, har fått toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krävande säkerhetstester. Detta placerar den nya elbilen bland de bäst rankade modellerna under 2023 års tester. Med sina fem stjärnor ansluter sig ID.7 till övriga ID.-modeller som också har fått högsta betyg.

• Eldrivna ID.7 får utmärkta resultat inom alla bedömningsområden
  • Förutom passagerarskydd för vuxna och barn imponerar ID.7 även i kategorin ”Skydd för oskyddade trafikanter”
  • Höga poäng för standardmonterade förarassistanssystem

Säkerhetsbedömningen från Euro NCAP baseras på resultaten i fyra kategorier. ID.7 fick det bästa resultatet i kategorin ”Passagerarskydd för vuxna” med 95 procent av den högsta möjliga poängen. ID.7 uppnådde också utmärkta resultat när det gällde ”Passagerarskydd för barn” (88 procent), ”Skydd för oskyddade trafikanter” (83 procent) och de många förarassistanssystem som finns som standard (80 procent). Det sammanlagda betyget resulterade i maximala fem stjärnor.

Bra betyg tack vare förarassistanssystemen

Förutom passagerarskyddet av vuxna och barn undersöker Euro NCAP även hur väl automatiska nödbromssystem kan skydda utsatta trafikanter som fotgängare och cyklister vid en förestående kollision. Dessutom lägger testarna stor vikt vid andra standardmonterade förarassistanssystem.

Följande assistanssystem är exempel på standardutrustning i ID.7 Pro:

• Inbromsning vid mötande fordon i samband med svängning och undanmanöverstöd
  • Uppmärksamhetsvarnare och trötthetsvarnare
  • ACC (adaptiv farthållare)
  • Lane Assist (körfältsassistent)
  • Side Assist (filbytesassistent) inklusive Rear Traffic Alert (varnar för korsande trafik bakom bilen)) och Exit Warning System (urstigningsvarning)
  • Front Assist (autonom nödbromsassistent) fram med fotgängar- och cyklistövervakning
  • Rear View (backkamera)
  • Dynamic Road Sign Display (vägmärkesdetektering)
  • Park Distance Control (parkeringssensorer)

Under förförsäljnings- och lanseringsperioden ingår dessutom följande assistanssystem i standardutrustningen i ID.7 Pro:

• Travel Assist (assisterad längs- och sidoreglering av bilen) inklusive Emergency Assist (nödbromsassistent)
  • Park Assist Plus (parkeringsassistent)
  • Minnesfunktion för parkeringsassistenten
  • Area View (kamerabaserad omgivningsvy)

En annan teknik som finns i alla ID.7 i bland annat Sverige är trafikvarningssystemet Car2X, där bilen kan kommunicera med andra fordon och trafikinfrastrukturen och utbyta information om lokala faror.

Euro NCAP skriver i sin summering att ID.7 har en ”utmärkt övergripande prestanda inom krocksäkerhet”, att den uppnår ”en av årets bästa totalpoäng” och att bilen är ”en kompatibel partner på vägen som inte bara skyddar sina egna passagerare utan även andra som den kan möta på sin resa.”

All information om testet finns tillgänglig på www.euroncap.com

Måttstock för bilars säkerhetsnivå

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) är en oberoende testorganisation som har fungerat som strikt måttstock för säkerhetsnivån för nya bilar i Europa sedan 1997. Det ger bilköpare uppdaterad information om säkerheten hos populära nya modeller. Under de senaste åren har testprocedurerna och kraven för standardmonterade förarassistanssystem och passiv säkerhet skärpts.