Volkswagen-ägare utbildas i miljö och säkerhet

Med start i april kommer Volkswagen-ägare att få chansen att utbildas i ekonomisk körstil tillsammans med kunskap om hur säkerhetssystemen i bilen fungerar. Kursnamnet är Volkswagen Blue Driving & Safety och utbildningen genomförs av Car Events på uppdrag av Volkswagen Personbilar.

Målet med utbildningen är att bilföraren med förändrat körsätt ytterligare kan sänka bränsleförbrukningen, spara på miljön och öka säkerheten i de redan bränslesnåla och säkra bilarna. Genom att utbilda föraren så tas ytterligare ett steg inom dessa områden. Under året kommer utbildningsföretaget Car Events att turnera i hela landet med denna utbildning, allt för att deltagare från alla större orter skall kunna närvara.

- Vi har ett mångårigt samarbete med Volkswagen när det gäller förarutbildning. Vi märker en allt större efterfrågan när det gäller miljö och säkerhet och nu hoppas vi att så många Volkswagen-förare som möjligt ska kunna ta del av utbildningen, säger Johnny Ellénius, VD för Car Events.

Car Events kursbilar är nya Passat TSI EcoFuel (bensin/gasbil) och Golf TSI 122. Bilarna kommer att levereras i början av april och första kurstillfället kommer att bli vecka 17 på Ljungbyhed.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Johnny Ellénius, VD Car Events 08 - 595 110 60 eller 070 - 291 10 65, johnny@carevents.se eller Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Personbilar, tel. 070-35 896 57 eller marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2008 levererade Volkswagen 3 670 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.

Car Events är ett privat företag vars kärnverksamhet är utbildning med bilen som verktyg. Företaget utbildar allt från enskilda bilförare i sparsam körning (ekokörning) till större grupper som önskar upplevelser kring körsäkerhet, introduktioner av nya bilmodeller samt bilrelaterade pressaktiviteter. Man bedriver sina kurser, utbildningar och övriga aktiviteter i hela Skandinavien med Sverige och dess storstäder som prioriterade områden.
För ytterligare info om Car Events övriga verksamhet: www.carevents.se