En VW-Bubbla, Golf och ID.3 utanför generalagenten i Södertälje.

Volkswagen firar 75 år i Sverige

Under ett par vackra sommardagar i juli 1948 kördes de fyra första helt nya Volkswagen-Bubblorna i Sverige från Helsingborg upp till den nyblivne generalagenten i Södertälje. Resan var inledningen på en framgångssaga som i år firar 75 år.

Det var på morgonen den 14 juli 1948 som en liten karavan på fyra bilar anlände med en av de gamla färjorna till Helsingborg. Deras tyska förare hade kört dem ombord, slagit av motorerna och lämnat nycklarna. På den svenska sidan stod fyra chaufförer från Scania-Vabis som väntade på de små bilarna. Sent på eftermiddagen den 15 juli kunde de fyra Bubblorna sedan visas upp på Scania i Södertälje.

En folkbil

Nu heter generalagenten Volkswagen Group Sverige och fram till idag, 75 år senare, har nästan 2,45 miljoner person- och transportbilar med VW-emblemet i fronten rullat ut på de svenska vägarna. Ett brett modellprogram, attraktiva modeller och ett starkt återförsäljarnät är några av framgångsfaktorerna som gjort Volkswagen till en riktig folkbil. Modeller som Golf, Passat, Tiguan och T-Roc har under åren tillhört toppen i sina respektive segment.

– Volkswagen har genom historien haft en speciell plats i svenskarnas hjärtan. Flera generationer har minnen från barndomens bilresor med en Volkswagen, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

En av de största milstolparna var år 2016 då Volkswagen skrev svensk bilhistoria genom modellen Golf, som blev Sveriges mest sålda bil. Det var då 54 år sedan ett annat märke än Volvo toppade denna statistik. Förra gången det inträffade var 1962 och även då var det en Volkswagen i topp, nämligen Beetle eller ”Bubblan” som den kallas. Volkswagen har under 2010- och 2020-talen dessutom toppat registreringsstatistiken under enskilda månader vid ett flertal tillfällen.

Villa. Vovve. Volkswagen.

Under de senaste åren har märkets eldrivna ID.-familj tagit en allt större del av försäljningen och omställningen till eldrift har tagit ordentlig fart. Den första modellen ID.3 blev den mest sålda elbilen i Sverige år 2020 och ID.4 följde sedan upp med samma bedrift både 2021 och 2022. Hittills i år är nästan hälften av märkets nyregistreringar i Sverige en ID.-modell.

I samband med 75-årsjubileet lanserar Volkswagen nu kampanjen ”Villa. Vovve. Volkswagen”. En kampanj för eldrivna ID.-familjen som kommer att uppmärksammas hos återförsäljare och i diverse medier.

– Våra ID.-modeller har fått ett brett genomslag och ses på mängder av uppfarter runt om i landet. En ID.-modell har varit den mest sålda elbilen tre år i rad och ID.4 är idag den vanligaste elbilen på svenska vägar. Det vill vi såklart passa på att fira lite extra, säger Sten Forsberg.