Eldrivna modeller kommer att tillverkas i Wolfsburg.

Volkswagen förbereder fabrikerna för framtiden

Märket Volkswagen förbereder sitt tyska produktionsnätverk för framtiden. Koncernledningen informerade vid ett möte idag Volkswagen-koncernens förvaltningsråd om planerna för fördelning av bilmodeller i tillverkningsanläggningarna fram till 2028.

• Fördelning av bilmodeller i Volkswagens olika tillverkningsanläggningar i Tyskland planeras fram till 2028
  • Minskad produktionskomplexitet genom plattformsbaserad fördelning
  • Förbättrad effektivitet i fördelning av bilmodeller och produktion driver prestandaprogrammet ”ACCELERATE forward | Road to 6,5”

Genom att ta detta steg anpassar Volkswagen sina anläggningar för att säkerställa ett lönsamt kapacitetsutnyttjande för de kommande åren. En effektiv fördelning av bilmodeller i anläggningarna och ökad produktivitet är viktiga byggstenar i märkets prestandaprogram ”ACCELERATE forward | Road to 6,5”.

Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen:
– Vår bransch står inför komplexa utmaningar när den genomgår en omställning under svåra affärsförhållanden. Detta gör det desto viktigare att vi förbereder våra enskilda anläggningar och Volkswagens produktionsnätverk i Tyskland för framtiden. Inom ramen för vårt prestationsprogram kommer denna nyligen godkända plan för fördelning av bilmodeller i anläggningarna att ge ett betydande bidrag till ett starkt och konkurrenskraftigt Volkswagen.

Christian Vollmer, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för produktion och medlem i den utökade styrelsen för produktion, tillägger:
– Vi använder övergången till elektrisk mobilitet som en möjlighet att minska komplexiteten i vår produktion och för att öka effektiviteten i våra anläggningar ytterligare. Vi samlar systematiskt modeller baserade på samma arkitektur över alla märken i våra fabriker. På så sätt sparar vi in betydande investeringar i integreringen av olika fordonsarkitekturer. Snarare är vårt mål att fabrikerna ska producera flera olika modeller baserade på den tekniska basen av en fordonsarkitektur.

Företagsrådets ordförande Daniela Cavallo säger:
– Genom besluten för våra inhemska tillverkningsanläggningar har vi nu tagit ett viktigt steg i planeringen. Därmed visar företaget och företagsrådet att de även i svåra tider tillsammans kan hitta solida lösningar som kombinerar bästa möjliga beläggning av fabrikerna och tydliga utsikter för vår personal. Med detta i åtanke går vi nu vidare till nästa steg i planeringsrundan och prestationsprogrammet.

Förutom ID.3, som börjar tillverkas under 2023, kommer fabriken i Wolfsburg att tillverka en andra elbil. Från och med 2026 ska ett stort antal helt eldrivna SUV:ar för högvolymssegmentet att rulla av monteringsbanden. Tillverkningen av storsäljaren Golf och nya generationen av Tiguan kommer också att säkerställa att anläggningen används optimalt. Från och med 2025 kommer även efterföljaren till Tiguan Allspace att tillverkas i Wolfsburg.

I samband med planeringen beslutades det också att det inte finns något behov av att bygga ytterligare en produktionsanläggning i Wolfsburg Warmenau. Istället kommer nya eldrivna modeller baserade på SSP-arkitekturen (skalbar systemplattform), som kommer att introduceras i slutet av decenniet, att integreras i befintliga och moderniserade strukturer på huvudanläggningen. Även här ska den volymstarka Volkswagen-ikonen Golf ledas in i den elektriska framtiden baserad på SSP. I dagsläget kommer Trinity-projektet, som ursprungligen planerades för Wolfsburg, att gå till fabriken i Zwickau.

Fabriken i Osnabrück planerar också att fortsätta samarbetet med Porsche utöver produktionen av modellerna med förbränningsmotor; Arteon och T-Roc cabriolet. Den tidigare planeringen kommer att fortsätta gälla för alla andra tyska och internationella anläggningar för märket Volkswagen.